wtorek, 1 marca 2016

Plan promocji w pigułce

Chociaż myśl o stworzeniu strategii promocji może nas zniechęcać a nawet przerażać, to każdy zgodzi się, że bez planu działania zmniejszamy swoje szanse na osiągnięcie celu. Dobra wiadomość jest taka, że każda, nawet najmniejsza kancelaria czy biuro może samodzielnie stworzyć i wdrożyć prosty i skuteczny plan promocji.


1. Analiza stanu wyjściowego, czyli gdzie jestem?


Pytania pomocnicze:


kim jesteśmy? Poznanie i zdefiniowanie tożsamości kancelarii/biura: czym się zajmujemy – jaki zasadniczy, głów trzon (cel) naszej działalności?
kim są nasi klienci? Jakie firmy obsługujemy (branże, rozmiar, lokalizacje, forma prawna i księgowości itd.)?
czy jesteśmy widoczni na rynku? Czy przedsiębiorca może w łatwy sposób uzyskać informacje na nasz temat, zetknąć się z naszą ofertą? Co o nas wie, a czego nie wie? Co może go do nas zniechęcać?
jak wypadamy na tle konkurencji?
jak chcemy być postrzegani przez potencjalnych klientów? Czy są (akie?) rozbieżności pomiędzy obecnym a pożądanym wizerunkiem naszej firmy?

2. Planowanie, czyli gdzie chcemy być?


Pytania pomocnicze:


jaki jest nasz cel? (zwiększenie widoczności na lokalnym rynku, otwarcie oddziału w innej miejscowości, pozyskanie zleceń od klientów z określonej branży, budowanie pozycji eksperta/specjalisty itp.)
do kogo się zwracamy (kierujemy komunikat promocyjny), czyli określenie grupy docelowej
w jaki sposób osiągniemy cel – kanały komunikacji, techniki, media itp. (działania, instrumenty – odświeżenie strony internetowej, reklama w lokalnym dzienniku, druk dystrybucja ulotek, założenie profilu na portalu społecznościowym, udział w targach, stworzenie promocyjnej oferty dla nowych firm, wywieszenie banerów zewnętrznych w okolicy itp.)
sformułowanie głównego przekazu – klamry, sloganu „spinającego” całą kampanię promocyjną (np. „Nasza kancelaria/ biuro to…”, „Jesteśmy …”, Oferujemy/gwarantujemy…”, „Wyróżnia nas…” itp.)
budżet – jakie środki finansowe jesteśmy w stanie przeznaczyć na promocję (w określonym czasie)
ustalenie harmonogramu działania. Najprostszy powinien określać przynajmniej: działanie, osoba odpowiedzialna, terminy)
ustalenie sposobów weryfikacji wyników (jak ocenimy skuteczność podejmowanych działań?)

3. Działanie, czyli promocja w praktyce


realizacja działań określonych w harmonogramie (patrz pkt 2)
stałe monitorowanie poprawności działań

4. Ocena i weryfikacja, czyli badanie efektów i ustalenie co trzeba poprawić


ocena efektywności działań według kryteriów weryfikacji określonych w pkt 2
analiza niepowodzeń, trudności, barier (leżących po naszej stronie i niezależnych od nas) oraz ustalenie ich przyczyn
kontrola i ewentualna weryfikacja przyjętego planu działania
ustalenie wniosków na przyszłość i kontynuacja działań

Przeczytaj także: Promocyjny niezbędnik małej kancelarii


W artykule bazowałam na K. Wojcik, Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, wyd. 5 Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2013 r.


Plan promocji w pigułce

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz