wtorek, 22 marca 2016

Trzy pytania o znaczenie wizerunku w kontaktach biznesowych do Izabeli Bedyniak-Siewierskiej

TaxPR Promocja i design

Trzy pytania o znaczenie wizerunku w kontaktach biznesowych do…


Izabeli Bedyniak-Siewierskiej


z Centrum Kreowania Wizerunku „Cztery Pory Roku”


1. Czy nasz wizerunek ma wpływ na odniesienie sukcesu w biznesie?


Tak, jestem przekonana, że spójny wizerunek jest ważnym czynnikiem na drodze do sukcesu naszej firmy lub kariery zawodowej. Składa się na niego wiele niuansów związanych z tym jak wyglądamy, jak się poruszamy, w jaki sposób mówimy, zachowujemy się przy stole oraz to, czy jesteśmy osobami otwartymi na innych (ekstrawertycznymi), czy może skierowanymi na swoje wnętrze (introwertycznymi). Z uwagi na moje plastyczne wykształcenie często oceniam oddziaływanie ludzi na innych – zwłaszcza w biznesie – przez pryzmat koloru. Na przykład w etykiecie nie ma zakazu noszenia koloru brązowego, ale w niektórych sytuacjach lepiej go unikać. W angielskiej tradycji stroju, brąz to kolor służby, dlatego większość z nas ignoruje opinie, rady czy polecenia od osoby ubranej w ten kolor. Cytując słowa Johna T. Molley’a z jego książki „Dress for success” napiszę to dużymi literami: BRĄZOWE UBRANIE NIE JEST WSKAZANE DLA OSÓB Z KRĘGU BIZNESU !


2. Poza wyglądem ważnym elementem wizerunku jest znajomość i stosowanie etykiety profesjonalnej…


O tym ostatnio często mówi się w trakcie szkoleń firmowych z zakresu tzw. miękkich kompetencji. Na pewno mamy do czynienia z renesansem savoir – vivre’u, czyli z języka francuskiego „sztuki życia”. W Ameryce, całej Europie, ale także na szczęście i u nas, podejmuje się próby odrodzenia wypracowanych przez ludzkość norm zachowań, których znajomość ułatwia porozumienie i współpracę zwłaszcza wśród osób pełniących funkcje społeczne, polityczne czy biznesowe. A jak to wygląda w praktyce, w firmach? Przedsiębiorcy doszli do wniosku, że znajomość etykiety po prostu się opłaca, a brak ogłady przynosi firmom straty. Niestety, w większości mediów preferuje się zachowania wulgarne, agresywne czy mało czytelne w procesie wychowania młodego pokolenia. Jest więc w tym względzie wiele do zrobienia. Jak napisał Stanisław Krajski, ostatnio „wielu ludzi w Europie uświadomiło sobie wartość kultury życia codziennego – fakt, że dzięki niej życie jest nie tylko piękniejsze, ale też w istocie łatwiejsze”. Czy w Polsce można także zauważyć tę tendencję? Sądzę, że coraz częściej tak…


3. W kontaktach międzyludzkich ważną rolę odgrywa efekt pierwszego wrażenia. Jak wywrzeć pozytywne wrażenie już przy pierwszym spotkaniu?


Pozytywne wrażenie przy pierwszym spotkaniu można wywołać na wiele sposobów. Szacunek do ludzi, z którymi się kontaktujemy przejawia się m. in. przez dostosowanie do okoliczności spotkania, ich oczekiwań, stosowności naszego wyglądu, umiejętności podania ręki, wizytówki i patrzenia w oczy, kultury codziennych zachowań, znajomości precedencji i netykiety. To „temat rzeka”. Zacznijmy jednak od dawania dobrego przykładu – w życiu prywatnym naszym dzieciom poprzez uczenie ich savoir – vivre’u już od przedszkola, a w życiu zawodowym – służąc za wzór elegancji i profesjonalizmu pracownikom. Na pewno pozwoli to uniknąć wielu nieporozumień i – mam nadzieję – odmieni wrażenie, że o ile jako ludzkość jesteśmy technologicznie wysoko rozwinięci, o tyle w przypadku niektórych zachowań społecznych znów „wracamy na drzewo”.


Zobacz stronę internetową Centrum Kreowania Wizerunku „Cztery Pory Roku”: czteryporyrokuwizaz.edu.pl



Trzy pytania o znaczenie wizerunku w kontaktach biznesowych do Izabeli Bedyniak-Siewierskiej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz