poniedziałek, 23 listopada 2015

W promocji podążaj za klientem

W promocji podążaj za klientem


Planując działania promocyjne musimy odpowiedzieć sobie na pytanie kim jest nasz potencjalny klient i jak możemy do niego trafić. Komunikat skierowany do wszystkich traci moc oddziaływania i niepotrzebnie generuje wysokie koszty.


Skuteczność promocji nie zależy od szerokiego zasięgu, tylko od właściwego określenia grupy docelowej i sposobu dotarcia do jej członków. Masowa reklama w radiu, telewizji, czy prasie ogólnopolskiej może wydawać się kusząca, bo trafia do bardzo szerokiej grupy odbiorców, ale warto zadać sobie pytanie, czy biorąc pod uwagę ponosząc wysokie koszty tego rodzaju promocji, rzeczywiście trafimy do naszych potencjalnych klientów. Czy na pewno są oni widzami, czytelnikami, odbiorcami tych mediów, a nawet jeśli tak, to czy szukają w nich takich informacji, jakie chcemy im przekazać.


Mój klient, czyli kto?


Większość kancelarii podatkowych adresuje swoją ofertę do określonego grona potencjalnych klientów. Nawet, jeśli grupa ta jest określona bardzo ogólnie, czyli na przykład są to małe i średnie przedsiębiorstwa, to i tak można dokonać w jej ramach segmentacji. Kryterium może być branża, forma prawna, forma opodatkowania, wielkość podmiotu, lokalizacja itd. Warto przeprowadzić taką analizę pod kątem obecnych klientów i planując działania marketingowe.



W przypadku małych i średnich kancelarii promocja masowa, skierowania do wszystkich jest droga i nieefektywna.



Podążaj za klientem – gdzie on, tam Ty i Twoja oferta


Dotarcie z informacją o kancelarii i jej ofercie do osób, które mogą być jej klientami wymaga ustalenia źródeł informacji, z jakich te osoby korzystają. Co czytają, gdzie bywają, do jakich organizacji należą – odpowiedź na te pytania pozwoli nam przygotować odpowiedni komunikat promocyjny i dobrać najwłaściwsze środki przekazu. Kancelaria specjalizująca się w obsłudze określonych branż (budowlana, nieruchomości, gastronomia) powinna być obecna w wydawnictwach (tradycyjnych i internetowych) skierowanych do tych grup zawodowych, brać udział w spotkaniach branżowych w roli eksperta podatkowego lub starać się nawiązać z nimi stałą współpracę. Jeśli koncentrujemy się na obsłudze firm z naszego województwa warto poszukać mediów biznesowych, które są najpopularniejsze w danym regionie. Szyldy, plakaty, banery i ulotki reklamowe powinny być obecne tam, gdzie przedsiębiorcy załatwiają sprawy związane z prowadzeniem firmy – nie tylko rejony urzędu skarbowego czy ZUS, ale też urzędu gminy/miasta i dzielnice (ulice) gdzie skoncentrowane są banki, firmy ubezpieczeniowe itp.



Wielokanałowa, realizowana długofalowo promocja – tak, ale za pośrednictwem odpowiednio dobranych środków przekazu i o treści dostosowanej do potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów.



Jeśli chodzi o internet, to choć daje on możliwości dotarcia do bardzo szerokiej grupy ludzi, to wbrew pozorom bardzo trudno wybrać najlepsze miejsce do promocji usług, mając do dyspozycji tak w olbrzymią liczbę serwisów i portali. Wskazówką mogą być w tym wypadku rankingi popularności stron www wśród użytkowników internetu oraz ograniczenie się do stron o tematyce typowo biznesowej. Osobnym kanałem komunikacji z potencjalnymi klientami są media społecznościowe. Tu trzeba wziąć pod uwagę z jednej strony profil użytkowników, a z drugiej motywacje, jakimi kierują się odwiedzając tego rodzaju serwisy. Oferta usług kancelarii podatkowej w otoczeniu zdjęć, filmików i innych publikacji o charakterze typowo rozrywkowym ma małe szanse na przyciągnięcie uwagi, chyba że forma jest dostosowana do tego rodzaju przekazu.



W promocji podążaj za klientem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz