wtorek, 10 listopada 2015

Reklama i PR w mediach lokalnych

Reklama i PR w mediach lokalnych


Decydując się na promocję za pośrednictwem mediów, zacznijmy od lokalnych. Pomoże nam to stać się kancelarią pierwszego wyboru dla potencjalnych klientów z najbliższej okolicy i z regionu.


Od czego zacząć promocję w mediach? Czy kosztowne ogłoszenia reklamowe to jedyna opcja? W jakich gazetach warto się zaprezentować? Prasa papierowa traci na znaczeniu, czy w związku z tym da się zaistnieć jednocześnie w prasie i internecie? W tym artykule odpowiadam na podstawowe pytania dotyczące rozpoczęcia promocji za pośrednictwem mediów lokalnych.


Reklama czy PR?


Obecność w mediach może przybrać formę reklamy albo działań PR-owych.


Reklama to odpłatne ogłoszenie, które zmawiamy jako moduł wyceniony przez wydawcę w ogólnodostępnych cennikach. Koszt ogłoszenia zależy od dnia wydania, rodzaju wydania (grzbiet główny czy dodatek), strony na której ma się znaleźć reklama oraz jej powierzchni (formatu). Na cenę wpływa także liczba emisji (im większa, tym cena niższa).


Wybierając przekaz PR-owy możemy przesyłać redakcji informacje prasowe lub zaoferować artykuły eksperckie, w których poza nazwiskiem autora pojawi się np. nazwa kancelarii lub adres strony internetowej. Taka współpraca może przybrać formę cyklu artykułów, np. stałej rubryki. Działania PR-owe różnią się od reklamy m.in. tym, że z uwagi na nieodpłatność nie mamy pełnej kontroli nad tym czy nasz materiał się ukaże, a także kiedy i w jakiej formie zostanie wykorzystany, ponieważ decyzję podejmuje redakcja. Aby nawiązać współpracę z dziennikiem czy portalem internetowym konieczne są wcześniejsze ustalenia – najlepiej bezpośredni kontakt z redaktorem naczelnym (prowadzącym).


Więcej na temat różnic między reklamą a PR-em można przeczytać tutaj.


Jak wybrać tytuł?


Na to, które medium będzie najodpowiedniejszym środkiem dotarcia do potencjalnych klientów kancelarii mają wpływ następujące czynniki:


cel, jakiemu mają służyć publikacje promujące kancelarię (pozyskanie nowych zleceń, nagłośnienie specjalizacji, dotarcie do określonej grupy osób,/firm, informowanie o unikatowej usłudze itp.),
jakie tytuły prasowe (portale) wybierają osoby, do których chcemy trafić (grupa docelowa),
budżet przeznaczony na te promocję
które tytuły są najchętniej czytane w danym regionie, przy uwzględnieniu zasięgu i częstotliwość ukazywania się.

Reklama w prasie to druga (po pozycjonowaniu własnych stron internetowych) najpopularniejsza forma reklamy stosowanej przez małe i średnie firmy. Na trzecim miejscu jest umieszczanie bannerów reklamowych w internecie.


Badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie home.pl w dniach 15-27 kwietnia oraz 5-8 maja 2015 r.


Na potrzeby tego artykuły przyjmijmy najbardziej typowy przypadek: kancelaria podatkowa (księgowość i doradztwo podatkowe) chce promować się na terenie województwa lubelskiego, gdzie świadczy swoje usługi; chce pozyskać nowych klientów z różnych branż.


Promocja za pośrednictwem prasy regionalnej będzie kierowana do bardzo szerokiego kręgu odbiorców. Czytelnikami dziennika są bowiem zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby w ogóle lub w małym stopniu zainteresowane usługami kancelarii podatkowej. Dlatego konieczne jest zawężenie komunikatu do najbardziej cennych dla nas czytelników, zamieszczając artykuł (reklamę) w odpowiednim dziale (np. biznes, a nie aktualności z kraju czy sport) albo wydaniu czy dodatku (np. finanse, biznes, ekonomia).


Ponieważ koncentrujemy się na dziennikach regionalnych powinniśmy sprawdzić, jakie tytuły są najchętniej kupowane w poszczególnych regionach Polski. Poniższa lista obejmuje najlepiej sprzedające się się gazety regionalne w ostatnim kwartale br. Zestawienie potwierdza, że w regionie lubelskim liderem jest tamtejszy Kurier.


  • Gazeta Pomorska

  • Polska Dziennik Zachodni

  • Polska Głos Wielkopolski

  • Express Ilustrowany

  • Polska Dziennik Bałtycki

  • Polska Dziennik Łódzki

  • Głos – Dziennik Pomorza

  • Gazeta Lubuska

  • Echo Dnia

  • Dziennik Polski

  • Polska Gazeta Krakowska

  • Polska Gazeta Wrocławska

  • Gazeta Codzienna Nowiny

  • Gazeta Olsztyńska

  • Dziennik Elbląski

  • Nowa Trybuna Opolska

  • Nowości – Dziennik Toruński

  • Kurier Szczeciński

  • Express Bydgoski

  • Super Nowości

  • Dziennik Wschodni

  • Gazeta Współczesna

  • Kurier Poranny

  • Polska Kurier Lubelski

  • Polska Metropolia Warszawska

Źródło: http://www.wirtualnemedia.pl

Jeśli chcemy wiedzieć, które dzienniki – wszystkie, nie tylko regionalne – są obecnie najczęściej czytane w w województwie lubelskim, sięgnijmy do danych publikowanych na stronach internetowych Polskich Badań Czytelnictwa (za okres marzec – sierpień 2015 r. ). Wynika z nich, że Kurier Lubelski zajmuje czwarte miejsce po ogólnopolskim Fakcie, Gazecie Wyborczej i Super Expressie, a jest kupowany częściej niż Dziennik Gazeta Prawna oraz Rzeczpospolita (źródło: pbc.pl).



Dlaczego warto zacząć promocję od mediów lokalnych?


– trafiamy do potencjalnych klientów z regionu – to ułatwia kontakty

– mniejszy zasięg – prościej dobrać najwłaściwszy tytuł

– łatwiejsze określenie i dotarcie do grupy docelowej

– niższe koszty

– doświadczenia, które będą wstępem do promocji na szerszą skalę


Dwa w jednym, czyli w gazecie i w internecie


Większość czołowych tytułów regionalnych daje dwie możliwości promocji: na łamach papierowej gazety i w internecie. W wersji papierowej mamy z kolei do dyspozycji tytuł główny i dodatki powiatowe. Tak wygląda struktura wydawnictw papierowych i elektronicznych na przykładzie tytułu „Polska Kurier Lubelski”:


  • zasięg terytorialny: miasta: Biała Podlaska, Chełm, Lublin, Zamość. Powiaty: bialski, biłgorajski, chełmski, hrubieszowski, janowski, krasnostawski, kraśnicki, lubartowski, lubelski, łęczyński, łukowski, opolski, parczewski, puławski, radzyński, rycki, świdnicki, tomaszowski, włodawski, zamojski;

  • powiązane tygodniki: Kurier Lubelski Chełm i Kurier Lubelski Puławy;

  • dodatki do dziennika: 50+, Junior Media, Lublin Cafe, Lublin Piątek Wieczorem, Magazyn Sport, Tele Magazyn;

  • serwis internetowy: www.kurierlubelski.pl.

To jednak nie wszystkie decyzje, jakie musimy podjąć chcąc zaistnieć w mediach lokalnych. Pozostaje jeszcze kwestia optymalnej treści artykułu lub ogłoszenia reklamowego, zaplanowania i budżetowania kampanii oraz mierzenia jej skutków. Do tych zagadnień wrócę w kolejnych tekstach.



Reklama i PR w mediach lokalnych

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz