piątek, 20 listopada 2015

Dwa poziomy komunikacji w doradztwie podatkowym

Dwa poziomy komunikacji w doradztwie podatkowym


Promocja zawodu doradcy podatkowego jest prowadzona na dwóch płaszczyznach: w relacjach profesja – rynek oraz doradca podatkowy – klient. W ramach pierwszej wskazany jest przekaz jednolity dla całej grupy zawodowej, ale w relacjach kancelaria podatkowa – klient trzeba się wyróżnić, akcentując unikatowe cechy i korzyści oferowane klientowi.


Wspólny cel


Działania związane z promocją zawodu realizowane przez samorząd i każdego doradcę podatkowego mają jeden wspólny cel: zwiększenie rozpoznawalności profesji (kim jest doradca podatkowy, czym się zajmuje) oraz wskazanie korzyści, jakie dla klienta wynikają z nawiązania współpracy z doradcą podatkowym i przewagi w stosunku do podmiotów nieposiadających tytułu „doradca podatkowy”, a świadczących takie same lub podobne usługi.


Dwie płaszczyzny


Organy samorządu zawodowego za kwestię priorytetową uznają działania służące wzmocnieniu wizerunku zawodu doradcy podatkowego jako zawodu zaufania publicznego oraz promocję zawodu umożliwiającą zwiększenie potencjału rynkowego członków Izby (uchwała programowa IV KZDP). W tym celu KRDP na ostatnim posiedzeniu przyjęła strategię komunikacyjną KIDP na najbliższe lata. Dokument określa pożądany wizerunek doradcy podatkowego oraz proponowane działania, które pomogą w osiągnięciu zakładanych w strategii celów.


Przekazywanie i utrwalanie – szczególnie wśród przedsiębiorców – spójnego komunikatu: kim jest doradca podatkowy i dlaczego warto korzystać z jego usług, powinno być zadaniem wszystkich członków Izby. To jedyny sposób, aby wiedza na temat profesji zaistniała i została utrwalona w odbiorze społecznym. Sukces promocyjny ogółu z pewnością przełoży się na korzyści indywidualnego doradcy.


Promocja zawodu realizowana przez każdego doradcę powinna być więc oparta na opracowanym przez samorząd zestawie argumentów (komunikatów) definiujących profesję i wskazujących korzyści ze współpracy z doradcą podatkowym. Tymi argumentami może i powinien posługiwać się doradca w relacjach z otoczeniem. Mając do dyspozycji komunikaty dla poszczególnych grup – przedsiębiorców, studentów, instytucji itp., powinien się stać uczestnikiem i realizatorem strategii komunikacyjnej – z korzyścią dla siebie i całej Izby.


Określenie doradcy podatkowego jako zaufanego partnera biznesowego, gwaranta bezpieczeństwa firmy, wsparcia rozwoju biznesu oraz wskazanie korzyści dla klienta – wysokich kwalifikacji, tajemnicy zawodowej, ubezpieczenia OC, etyki itd. – to argumenty, którymi może i powinien się posługiwać każdy doradca.


I poziom komunikacji – argumenty związane z posiadaniem tytułu”doradca podatkowy”, używane przez wszystkich członków Izby


II poziom komunikacji – argumenty dotyczące danej kancelarii (doradcy podatkowego), akcentujące różnice i unikatowe korzyści dla klienta tej właśnie kancelarii



Konieczna synergia


Dla zbudowania jednolitego wizerunku zawodu i osiągnięcia celów biznesowych, którym służą działania promocyjne konieczne jest sformułowanie i komunikowanie jednolitego przekazu i utrwalanie go w dłuższej perspektywie czasu, w obrębie poszczególnych grup docelowych.


Argumenty dotyczące profesji mogą i powinny być wykorzystywane przez każdą osobę posiadającą tytuł doradcy podatkowego, ale chcąc wyróżnić się na tle konkurencji należy dodatkowo zbudować i upowszechniać komunikację niepowtarzalną, specyficzną tylko dla danej kancelarii.



Aby to zrobić, trzeba odkryć i zdefiniować niepowtarzalny profil swojej firmy. Obiektywne i rzeczowe spojrzenie na prowadzoną działalność i ujęcie tego za pomocą komunikatu – zrozumiałego i atrakcyjnego dla potencjalnego klienta, to niełatwe zadanie.


Ustalenie tożsamości i niepowtarzalnego profilu kancelarii, to pierwszy krok i niezbędny warunek zbudowania wizerunku i skutecznego promowania usług kancelarii.


Dlatego każda kancelaria – niezależnie od wielkości, planując promocję – nawet na najmniejszą skalę, powinna zacząć od określenia swojej tożsamości – zestawu cech, które w precyzyjny i przekonujący sposób zdefiniują jej działalność i pozwolą wyróżnić się na tle konkurencji. Taki przekaz jest fundamentem komunikacji skierowanej do potencjalnych klientów.




Dwa poziomy komunikacji w doradztwie podatkowym

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz