piątek, 30 października 2015

Promocja... czyli co?!

Promocja… czyli co?​


Marketing, reklama, promocja, public relations – jak się odnaleźć w tej terminologii? Spokojnie – najpierw uporządkujmy podstawowe pojęcia, po to by następnie sformułować cel i dobrać odpowiednie instrumenty do promowania kancelarii.


Marketing


Wyjdźmy od pojęcia marketingu. Najprościej rzecz ujmując jest to proces zarządzania, dzięki któremu konsumenci otrzymują to czego potrzebują, a przedsiębiorstwo osiąga zysk. Marketing polega na informowaniu nabywców o tym że jest podmiot, który możne zaspokoić ich potrzeby i ułatwia ten zakup.


Najbardziej popularna koncepcja – marketing mix – zakłada że przedsiębiorstwo ma pod swoją kontrolą pewne czynniki, które łączą się po to, by rozpoznać i zaspokoić potrzeby nabywców, a przedsiębiorstwu osiągnąć zysk. Te elementy do:


  • produkt
  • cena
  • promocja
  • dystrybucja

Marketing mix usług dodaje do tych czterech czynników kolejne trzy:


  • ludzie (personel)
  • procedury świadczenia usług
  • świadectwo materialne (nadanie niewidzianej usłudze namacalnych cech)

Promocja


to informowanie nabywców o przedsiębiorstwie i jego ofercie. Promocja jest procesem komunikowania się się firmy z klientami uświadamia istnienie i zalety świadczonych usług, pomaga także w zdobyciu przychylnego nastawienia wobec firmy.


Mamy 4 formy promocji – oto one:


  • reklama
  • public relations (PR)
  • promocja sprzedaży
  • promocja osobista (akwizycja)

Oto przykładowe instrumenty poszczególnych form promocji:



















ReklamaPublic relationsPromocja sprzedażyPromocja osobista
spot radiowy, reklama TVartykuł, wypowiedź ekspercka w gazecie (media relations)kuponywizyta u potencjalnego klienta
reklama w gazecie (czasopiśmie)system identyfikacji wizualnejkonkursyprezentacja podczas szkoleń, konferencji
baner, plakat, ulotkadni otwartych drzwi i inne wydarzenia (eventy)bezpłatne usługikorzystanie z akwizytorów

Wątpliwości, nieporozumienia…


Teraz tylko w kilku słowach, w kolejnych artykułach napiszę o tym bardziej szczegółowo.


  1. Utożsamianie marketingu i promocji wyłącznie z reklamą.

  2. Niedostrzeganie różnic pomiędzy reklamą a public relations.

  3. Oczekiwanie szybkich efektów sprzedażowych po public relations.


Promocja... czyli co?!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz