Promocja… czyli co?
Marketing, reklama, promocja, public relations – jak się odnaleźć w tej terminologii? Spokojnie – najpierw uporządkujmy podstawowe pojęcia, po to by następnie sformułować cel i dobrać odpowiednie instrumenty do promowania kancelarii.
Marketing
Wyjdźmy od pojęcia marketingu. Najprościej rzecz ujmując jest to proces zarządzania, dzięki któremu konsumenci otrzymują to czego potrzebują, a przedsiębiorstwo osiąga zysk. Marketing polega na informowaniu nabywców o tym że jest podmiot, który możne zaspokoić ich potrzeby i ułatwia ten zakup.
Najbardziej popularna koncepcja – marketing mix – zakłada że przedsiębiorstwo ma pod swoją kontrolą pewne czynniki, które łączą się po to, by rozpoznać i zaspokoić potrzeby nabywców, a przedsiębiorstwu osiągnąć zysk. Te elementy do:
- produkt
- cena
- promocja
- dystrybucja
Marketing mix usług dodaje do tych czterech czynników kolejne trzy:
- ludzie (personel)
- procedury świadczenia usług
- świadectwo materialne (nadanie niewidzianej usłudze namacalnych cech)
Promocja
to informowanie nabywców o przedsiębiorstwie i jego ofercie. Promocja jest procesem komunikowania się się firmy z klientami uświadamia istnienie i zalety świadczonych usług, pomaga także w zdobyciu przychylnego nastawienia wobec firmy.
Mamy 4 formy promocji – oto one:
- reklama
- public relations (PR)
- promocja sprzedaży
- promocja osobista (akwizycja)
Oto przykładowe instrumenty poszczególnych form promocji:
Reklama | Public relations | Promocja sprzedaży | Promocja osobista |
---|---|---|---|
spot radiowy, reklama TV | artykuł, wypowiedź ekspercka w gazecie (media relations) | kupony | wizyta u potencjalnego klienta |
reklama w gazecie (czasopiśmie) | system identyfikacji wizualnej | konkursy | prezentacja podczas szkoleń, konferencji |
baner, plakat, ulotka | dni otwartych drzwi i inne wydarzenia (eventy) | bezpłatne usługi | korzystanie z akwizytorów |
Wątpliwości, nieporozumienia…
Teraz tylko w kilku słowach, w kolejnych artykułach napiszę o tym bardziej szczegółowo.
- Utożsamianie marketingu i promocji wyłącznie z reklamą.
- Niedostrzeganie różnic pomiędzy reklamą a public relations.
- Oczekiwanie szybkich efektów sprzedażowych po public relations.
Promocja... czyli co?!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz