wtorek, 26 kwietnia 2016

Nie tylko długopisy i smycze - czyli jakie gadżety reklamowe?

Nie tylko długopisy i smycze – czyli jakie gadżety reklamowe?


Promocja oparta na nowych technologiach nie oznacza, że tradycyjne działania marketingowe przestają być skuteczne. Gadżety reklamowe ciągle są jednym z elementów budowania marki, ale dzisiaj gadżet firmowy to nie tylko długopis, kubek i smycz. Mamy do dyspozycji wiele oryginalnych i niedrogich przedmiotów, które nie pozwolą, by klient nie zapomniał o naszej firmie.


Zanim złożymy zamówienie na kolejną partię długopisów z logo kancelarii, zastanówmy się czy pieniędzy przeznaczonych na tę formę promocji nie można wydać lepiej. Warto spojrzeć na temat gadżetów firmowych nieco szerzej i uczynić z niego element spójnej komunikacji marketingowej.


Gadżet jako instrument budowania marki


Logo, barwy firmowe, strona internetowa, materiały biurowe, szyld – podobnie jak gadżet firmowy – budują wizerunek firmy czyli widoczny i uchwytny dla klienta symbol usług świadczonych przez doradcę podatkowego. Te namacalne „dowody” są szczególnie istotne w przypadku usług niematerialnych, czyli porad, opinii i innych „niewidzialnych” czynności należących do grupy usług profesjonalnych. Mówiąc najprościej – są one tym, co klient widzi i kojarzy z naszą firmą. Te materialne przejawy usług to także sposób na przyciągnięcie uwagi klienta. Jednym z kluczowych warunków sukcesu firmy usługowej jest bycie widocznym. O ile szyld na lokalu biura, baner, tablica reklamowa albo strona internetowa pozwala zwrócić uwagę na firmę, to gadżet reklamowy jest jednym ze sposobów, aby klient o niej pamiętał. Oryginalny, użyteczny lub taki, który po prostu cieszy oko sprawi, że nasze logo pozostanie w zasięgu wzroku, a więc my, a dokładnie nasza firma i oferta – będziemy cały czas pod ręką.

Nie można też zapomnieć o tym, że gadżet pełni rolę upominku, a kto nie lubi dostawać prezentów, nawet jeśli są to drobiazgi. Obdarowując kogoś dajemy wyraz naszej sympatii, o tym, że pamiętamy o ważnych  okazjach i że ktoś jest dla nas ważny. Między innymi w ten sposób budujemy dobrą atmosferę i przyjazne relacje, a to niezwykle ważny element dobrej obsługi klienta, a w konsekwencji długofalowej, harmonijnej współpracy.

Gadżet idealny – jak go wybrać?


Po pierwsze, dla kogo i od kogo?


Gadżety zamawiamy głównie po to, by obdarować nimi klientów, ale także dla partnerów biznesowych i kontrahentów.  Bardzo ważne jest to, aby gadżet kojarzył się z naszą firmą, a szczególnie branżą. O ile otwieracz do butelek będzie dobrą reklamą producenta napojów gazowanych, a breloczek w kształcie domku dla dewelopera, to w przypadku usług księgowych ciekawym gadżetem może być np. mały kalkulator. Więcej o gadżetach użytecznych i oryginalnych w dalszej części artykułu.


Po drugie, na jaką okazję?


Gadżetem firmowym mogą być cukierki lub czekoladki z logo do częstowania klientów w recepcji biura. Najczęściej jednak są to drobne przedmioty, którymi obdarowujemy klientów np. przy nawiązaniu współpracy (podpisaniu umowy), ale też później, w trakcie obsługi. Inna rolę pełnią gadżety na specjalne okazje – Boże Narodzenie czy Wielkanoc, a także specjalne wydarzenia po stronie klienta. Jeśli nasza firma bierze udział w konferencji, szkoleniu lub w targach, zamawiamy drobne przedmioty dla wielu różnych osób, które odwiedzą nasze stanowisko. Ekskluzywne gadżety będą natomiast odpowiednie dla osób, które chcemy wyróżnić w szczególny sposób lub towarzyszą ważnym okazjom, np. obchodom jubileuszu firmy.


Po trzecie, za ile?


Firmy sprzedające gadżety reklamowe zapewniają tak szeroką ofertę, że możemy wybierać w przedmiotach zarówno po kilkadziesiąt groszy za sztukę, jak i w markowych rzeczach za kilkaset złotych. W przypadku drobnych gadżetów cena maleje z ilością zamawianych sztuk, zależy też m.in. od tego w jaki sposób będzie nanoszone na przedmiot logo firmy (nadruk, grawer, haft itd.).


Po czwarte – coś użytecznego czy oryginalnego?


Jak wspomniałam na wstępie, najważniejszą rolą gadżetu firmowego jest to, by przypominał obdarowanemu o naszej firmie. Idealną sytuacją jest więc taka, w której prezent pozostaje w zasięgu wzroku klienta przez jak najdłuższy czas, a jeszcze lepiej, gdy dodatkowo ma z nim styczność wiele osób z jego otoczenia. Wtedy zasięg komunikatu przekazywanego za pośrednictwem tej formy reklamy jest najszerszy. Taką rolę pełnią na przykład kalendarz ścienny  – jeśli obdarowany nim klient powiesi kalendarz w eksponowanym miejscu, to mamy zagwarantowaną styczność z logo naszej firmy przez całe 12 miesięcy. Ale – uwaga:  trzeba pamiętać, że nasz kalendarz najprawdopodobniej  nie będzie jedynym, jaki otrzyma nasz klient i od jego wyglądu zależy, czy zostanie powieszony na ścianie, czy wyląduje w koszu (więcej na temat kalendarzy firmowych pisałam tu: link).

Podobnie jest z długopisami i kubkami – służą nie tylko osobom obdarowanym, ale często przechodzą z rąk do rąk, pod warunkiem, że są estetycznie wykonane, wygodne, a logo jest niewielkich rozmiarów. Do kategorii gadżetów użytecznych należą też podkładki pod myszy komputerowe, różnego rodzaje materiały biurowe – więcej przykładów najpopularniejszych gadżetów podaję na końcu artykułu.

Alternatywą dla typowych, użytecznych artykułów reklamowych są oryginalne lub niepowtarzalne przedmioty, które wywierają wrażenie, ponieważ budzą emocje u osoby obdarowywanej. Stwarzają tym samym większą szansę na to, by nasza firma została zapamiętana – trwalej i przy pomocy pozytywnych skojarzeń. Przykładem niestandardowych gadżetów są przedmioty związane z danym regionem (np. szkło artystyczne lub wyroby z drewna, słynne w okolicy) albo artystyczne przedmioty, np. ręcznej roboty, które sprawiają, że każdy z nich jest inny. Nie muszą to być bardzo wartościowe rzeczy – często proste, ale oryginalne drobiazgi mogą stać się niekonwencjonalnym podarunkiem reklamowym. Warto więc rozejrzeć się wokół i ich poszukać.

Jak pisałam na wstępie, gadżet powinien kojarzyć się z branżą, którą reprezentujemy, stąd wspomniany kalkulator z logo kancelarii lub biura. To bardzo proste nawiązanie, dlatego można iść o krok dalej i stworzyć niepowtarzalny, kreatywny gadżet, jak np. ten, z którym spotkałam się wiele lat temu – tabletki od bólu głowy dla podatnika. W pudełeczku przypominającym opakowanie na leki – oczywiście z logo kancelarii, znajdowały się miętowe cukierki w kształcie tabletek.

Inne odniesienie do pracy kancelarii lub biura to trudne, skomplikowane zagadnienia podatkowe – dlatego ciekawym gadżetem będzie mała gra zręcznościowa, np. labirynt. Inne skojarzenie, które nasuwa się w związku z kancelarią albo biurem podatkowym to skrupulatność, specjalistyczna wiedza – może ją symbolizować na przykład układanka lub mini-gra zręcznościowa. Taki niebanalny przedmiot przykuwa uwagę, zapada w pamięć i z pewnością wzbudzi zainteresowanie obdarowanego.


Moja rekomendacja: łamigłówka, mini-gry logiczne lub zręcznościowe oraz piłeczki antystresowe. Praca doradcy podatkowego jest jak poruszanie się po labiryncie, skomplikowana układanka lub sposób na pozbyciu się stresu związanego z rozliczeniami podatkowymi. Wszystko oczywiście z logo kancelarii lub biura.


labiryntgra logicznaćwicz cierpliwośćantysres tech-media


O czym warto pamiętać?


  • Gadżet reklamowy to wizytówka firmy – buduje jej wizerunek, więc uważajmy, by nie stała się antyreklamą.

  • Jakość jest ważniejsza od niskiej ceny – lepiej zamówić mniejszą ilość gadżetów niż tanie i byle jakie. Szkoda pieniędzy na to, żeby tylko „odfajkować” kolejną akcję promocyjną.

  • Estetyka – o gustach się nie dyskutuje, ale elegancja i dobry smak są zawsze w cenie.

  • Nie przesadzajmy z wielkością logo – im mniejsze, tym lepiej i większa szansa, że klient będzie chciał pić kawę z naszego kubka.

  • Odpowiednia ilość – uwzględniajmy ile gadżetów mamy szansę rozdać w określonym okresie czasu – np. przez 6 miesięcy lub rok. Po wykorzystaniu zamówmy nowe – takie same, jeśli się sprawdziły lub inne – lepsze.

Przykłady gadżetów z logo firmy


Biurowe (długopisy, pióra – w etui lub bez, zakreślacze, ołówki, zestawy piśmiennicze, etui na artykuły piśmiennicze, stojaki biurkowe, klipsy do notatek, kalkulatory, notesy, karteczki samoprzylepne).


Elektroniczne (powerbanki, pamięci USB, pendrivy, podkładki po myszkę komputerową, wskaźniki laserowe, akcesoria do komórek, stacje pogodowe).


Relaks, wypoczynek, sport (kubki termiczne, gry logiczne, układanki, gadżety antystresowe, zestawy do aromaterapii).


Do domu i biura (otwieracze/korkociągi, ramki, kubki ceramiczne, filiżanki, breloki, smycze reklamowe, parasole).


Słodkości (cukierki reklamowe, czekoladki, bombonierki).


Gadżety ekologiczne (artykuły piśmiennicze, notatniki, produkty elektroniczne zasilane energią słoneczną lub wodą, gry, układanki, eko-kosmetyki).


Ze skóry (ekoskóry), tekstylia (portfele, teczki, aktówki, breloki, wizytowniki, etui, koszulki).


Zdjęcia wykorzystane w tekście pochodzą ze strony tech-media.pl.



Nie tylko długopisy i smycze - czyli jakie gadżety reklamowe?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz