piątek, 24 lutego 2017

Aktualności Podatkowe Przegląd 18-24.02.2017





18-24.02



















Aktualności podatkowe

Przegląd najpopularniejszych artykułów na temat podatków i prowadzenia biznesu





















Problemy z interpretacją przepisu o płatnościach gotówkowych. Płacić przelewem czy gotówką?

Transakcje na kwoty od 15 000 zł zawarte od 1 stycznia 2017 r. muszą być opłacone za pośrednictwem rachunku płatniczego. Dotyczy to transakcji pomiędzy przedsiębiorcami, zarówno krajowymi jak i zagranicznymi. Jednak jest wiele problemów z interpretacją nowego przepisu.



Artykuł źródłowy










Małe firmy zapłacą mniej na ZUS

Nowa ulga w składkach na ubezpieczenia społeczne ma dotyczyć mikrofirm o przychodach do 5 tys. zł na miesiąc. – Zbyt wysokie składki na ZUS są największym zabójcą legalnych miejsc pracy w Polsce. Wiadomo, że jak ktoś ma zapłacić 1200 zł, a jego wpływy z własnej działalności wynoszą niewiele więcej, to po prostu nie zapłaci tej daniny, bo w ogóle nie zarejestruje firmy – mówi „Rzeczpospolitej” Adam Abramowicz, przewodniczący parlamentarnego zespołu na rzecz wspierania patriotyzmu ekonomicznego. – Dlatego zmieniamy ten system. Przy przychodach z działalności do 5 tys. zł na miesiąc składki na ubezpieczenia społeczne będą niższe niż dziś – zapowiada.



Artykuł źródłowy










Brak rejestracji VAT może być niezgodny z unijną dyrektywą

Obowiązujące od 1 stycznia 2017 r. przepisy dotyczące nadawania numeru VAT podatnikom mogą być sprzeczne z prawem wspólnotowym.



Artykuł źródłowy










Rozliczenia VAT. Na kontrahentów trzeba uważać

W interesie stron transakcji leży zachowanie szczególnej ostrożności w doborze kontrahentów.



Artykuł źródłowy










Jednolity Plik Kontrolny. Małe i średnie firmy mają tylko kilka dni na wysłanie nowego zeznania

Trwa rewolucja w skarbówce. 134 tys. firm ma jeszcze tylko tydzień na wysłanie fiskusowi po raz pierwszy informacji z ewidencji VAT w nowym, elektronicznym formacie. Jednolity Plik Kontrolny do 27 lutego muszą wysłać małe i średnie przedsiębiorstwa. Dla wielu może być to nie lada problem.



Artykuł źródłowy










Rekordowo długo walczył ze skarbówką i wygrał 7 mln zł. Teraz chce pomóc innym temperować zapędy fiskusa

Prezes zatopionej przez aparat skarbowy firmy założył Fundację Praw Podatnika. Organizacja będzie pomagać walczyć z urzędniczymi nadużyciami i absurdami. – Prowadzący działalność gospodarczą nadal, tak samo jak za czasów komunistycznych, traktowany jest jak oszust i złodziej, który nie zasługuje nawet na odrobinę zaufania – uważa Marek Isański.



Artykuł źródłowy










Płatność gotówką: pojęcie transakcji i jednorazowej wartości transakcji

Zdefiniowanie pojęcia transakcji ma niebagatelne znaczenie dla przedsiębiorców. Od tego roku bowiem zapłacenie gotówką za transakcję, której wartość przekracza 15.000 zł skutkuje jej wyłączeniem z podatkowych kosztów uzyskania przychodu. Wskazane wyżej pojęcia starał się wyjaśnić też resort finansów. Niestety pozbawił on też podatników złudzeń na interpretację ogólną w tym zakresie.



Artykuł źródłowy










MF: Odliczenie i zwrot VAT u podatników stosujących odwrotne obciążenie

Zastosowanie przy sprzedaży usług odwrotnego obciążenia nie oznacza, że podatnik wykonuje czynności nieopodatkowane VAT i traci tym samym prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z prowadzoną działalnością. Ponadto w sytuacji, gdy za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, ma on prawo do żądania jej zwrotu na rachunek bankowy.



Artykuł źródłowy










Można uniknąć dodatkowego zobowiązania w VAT

Od 1 stycznia 2017 r. do ustawy o VAT powróciło tzw. „dodatkowe zobowiązanie podatkowe”. Takie zobowiązanie może być na podatnika nałożone przede wszystkim w przypadkach, gdy zaniża on lub nie wpłaca należnego VAT, ale nie tylko. Sankcja może wynieść 20, 30 a nawet 100 procent zaniżenia zobowiązania w VAT.



Artykuł źródłowy










Aktualności Podatkowe Przegląd 18-24.02.2017

środa, 22 lutego 2017

Od 27 lutego wysyłamy w Państwa imieniu do MF ewidencje VAT

W tym miesiącu po raz pierwszy ewidencje prowadzone na potrzeby rozliczenia podatku VAT muszą być wysyłane do Ministerstwa Finansów. Już teraz dotyczy to niektórych z Państwa, a wszyscy, bez wyjątku, zostaną objęci tym obowiązkiem od stycznia 2018 r.


Pragniemy podkreślić, że przekazywanie ewidencji VAT w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) wynika z przepisów ustawowych. Nasza Kancelaria jest zobowiązana w Państwa imieniu sporządzić i przesłać drogą elektroniczną rejestry firm za styczeń br. Dotyczy to małych i średnich podmiotów (duzi przedsiębiorcy przesyłają JPK już od 1 lipca 2016 r.). Natomiast ostatnia grupa – mikroprzedsiębiorcy – będą objęci tym obowiązkiem dopiero od 1 stycznia 2018 r.

Co w praktyce zmieniają przepisy o Jednolitym Pliku Kontrolnym? Do dotychczas wykonywanych czynności dochodzi nowy obowiązek comiesięcznego sporządzania i przesyłania do organów podatkowych pliku JPK_VAT. Dane zawarte w ewidencji VAT muszą być bardziej szczegółowe niż wcześniej. Wszystko to oznacza to dla nas więcej pracy oraz większą odpowiedzialność. Jak zastrzega MF, niedopełnienie obowiązku złożenia pliku JPK_VAT w terminie do 25 dnia każdego miesiąca może zostać potraktowane jako naruszenie obowiązków podatkowych i skutkować podjęciem przez urząd skarbowy czynności wyjaśniających oraz zainicjowaniem procedur przewidzianych w Kodeksie karnym skarbowym. Za samo opóźnienie przesłania ewidencji grozi grzywna blisko 3.000 zł.

W związku z tym zwracamy się do Państwa z serdeczną prośbą o wyrozumiałość i współpracę, która pozwoli nam należycie wywiązać się z nowych przepisów. W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości pozostajemy do Państwa dyspozycji.



Od 27 lutego wysyłamy w Państwa imieniu do MF ewidencje VAT

Od 1 marca surowsze kary za fałszowanie faktur i wyłudzanie VAT



Prezydent podpisał ustawę zwiększającą kary za oszustwa podatkowe. Surowsza sankcja grozi za tworzenie nieprawdziwych i nierzetelnych faktur VAT. Przedstawiamy trzy najważniejsze zmiany jakie przynosi nowelizacja.


  1. Wprowadzenie do Kodeksu karnego dwóch nowych kategorii przestępstw:

    a) wystawianie fikcyjnych faktur VAT;

    b) podrabianie/przerabianie faktur VAT w celu użycia jako autentycznych.

  2. Sankcje. Gdy fałszywa faktura służąca do wyłudzenia zwrotu podatku dotyczy towarów lub usług o wartości ponad 5 mln zł, za przestępstwo grozi kara od 3 do 15 lat więzienia. Jeżeli wartość jest wyższa niż 10 mln zł – kara wyniesie do 25 lat pozbawienia wolności.

    Na nadzwyczajne złagodzenie kary może liczyć ten, kto ujawni wszystkie okoliczności przestępstwa oraz wskaże osoby współdziałające. Gdy zwróci korzyści majątkowe osiągnięte z przestępstwa możliwe jest odstąpienie od wymierzenia kary.

  3. Nowe uprawnienia organów ściągania. Policja, CBA, Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa i kontrola skarbowa uzyskała prawo prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz kontroli i utrwalania rozmów telefonicznych w przypadku najpoważniejszych typów czynów zabronionych przewidzianych w nowych przepisach.






Od 1 marca surowsze kary za fałszowanie faktur i wyłudzanie VAT

Uwaga na mimowolne zamieszanie w karuzele VAT!



Nawet najbardziej uczciwy przedsiębiorca może stać się ofiarą przestępczego procederu, którego celem jest wyłudzenie podatku. Jak bronić się przed karuzelami VAT?


W ostatnim czasie ma miejsce znaczne zaostrzenie przepisów podatkowych w celu ograniczenia oszustw podatkowych. Należy zachować dużą czujność, aby nie stać się elementem łańcucha dostaw, które prowadzą do wyłudzenia VAT.

Szczególnie wysokie ryzyko występuję w branży elektronicznej, paliwowej, w obrocie stalą, metalami (w tym złotem), ale także w sektorze spożywczym i wyrobów chemicznych (zwłaszcza drogich kosmetyków).

Jak czytamy na portalu Interia.pl, metody wyłudzania VAT można podzielić na dwie grupy: dotyczące podatku należnego (np. fikcyjny wywóz towarów do krajów UE, sfałszowany przedmiot wywozu i jego wartość, zaniżanie podatku należnego itd.) oraz te dotyczące podatku naliczonego i jego zwrotu (w tym np. wystawienie faktur na czynność – sprzedaż, dostawę – która nie miała w ogóle miejsca, faktury wystawione przez podmiot fikcyjny, czynność pozorna ukrywająca prawdziwe/ukryte zdarzenie, itp.).

Dlatego należy nie tylko sprawdzać kontrahentów, ale zachować czujność w odniesieniu do otrzymywanych faktur, bo mogą być wystawiane przez tzw. firmy słupy albo podrabiane. Zdarzają się też kradzieże danych, podszywanie się pod inne firmy czy zwykłe kradzieże pieczątek.







Uwaga na mimowolne zamieszanie w karuzele VAT!

ZUS frontem do klienta: łatwiej o zaświadczenia i uproszczenie formularzy

ZUS chce ułatwić życie przedsiębiorcom: aby uzyskać zaświadczenie nie trzeba już wypełniać i składać papierowych wniosków. Poza tym formularze ZUS-owskie mają być pisane przystępnym językiem i mieć mniej stron.


Wystarczy powiedzieć pracownikowi ZUS jakie potrzebujemy zaświadczenie, a ten przygotuje wniosek i przedstawi nam do sprawdzenia, czy dane zapisane we wniosku są prawidłowe. Ten wygodny tryb postępowania dotyczy już 27 spraw, m.in. zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, okresach pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, wysokości pobieranego świadczenia oraz zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.

Druga dobra wiadomość dla klientów ZUS-u to uproszczenie i zmniejszenie objętości formularzy oraz odformalizowanie języka oficjalnych pism kierowanych do swoich klientów. Jak informuje ZUS, specjalnie powołany zespół przeanalizował jakość języka używanego w kontaktach z klientami i wspólnie z ekspertami z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego opracowano uniwersalne zasady komunikacji, do których stosować się będą wszyscy pracownicy ZUS. Wszystko po to, by podnieść standard komunikacji z klientami.



ZUS frontem do klienta: łatwiej o zaświadczenia i uproszczenie formularzy

Odpowiedzialność za długi małżonka biznesmena



Tylko intercyza, czyli zawarcie umowy wyłączającej lub ograniczającej wspólność majątkową może uchronić żonę lub męża od konieczności spłacania podatkowych długów swojej drugiej połówki.


Brak wiedzy i wpływu na prowadzenie firmy nie zwalnia od odpowiedzialności za należności współmałżonka wobec fiskusa i ZUS. W przypadku wspólnoty majątkowej egzekucja może być prowadzona z majątku wspólnego obojga małżonków oraz majątku odrębnego podatnika.

Aby wyłączyć odpowiedzialność za długi małżonka prowadzącego firmę należy podpisać umowę, która tę odpowiedzialność wyłączy bądź ograniczy. Od dnia podpisania intercyzy małżonek uwalnia się od odpowiedzialności za długi podatkowe współmałżonka. Jeśli jednak umowa zostanie podpisana w trakcie trwania małżeństwa, to nie uchroni przez długami, które powstały wcześniej.

Osoby zamierzające wstąpić w związek małżeński z osobą prowadząca własny biznes i chcą uniknąć ewentualnej odpowiedzialności na długi małżonka, powinny zawrzeć umowę o rozdzielności majątkowej jeszcze zanim staną na ślubnym kobiercu. Dzięki temu wszystko to, co nabyli przed i po ślubie będzie uznawane za ich majątek odrębny.

Jeśli małżonek podatnika biznesmena pozostający z nim we wspólności majątkowej podejrzewa, że ma on zaległości wobec fiskusa, w każdej chwili może złożyć w urzędzie skarbowym wniosek o zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych współmałżonka, które powstały w trakcie wspólności.







Odpowiedzialność za długi małżonka biznesmena

środa, 8 lutego 2017

Za co fiskus może usunąć firmę z rejestru VAT?

Urzędnicy aktywnie korzystają z obowiązujących od 1 stycznia br. przepisów upoważniających ich do wykreślania firm z rejestru VAT – i to bez uprzedzenia.


Jak informuje „Rzeczpospolita” w niespełna miesiąc taki los spotkał już ponad 5.000 przedsiębiorstw. Wśród powodów wykreśleń wskazano zawieszenie działalności, składanie tzw. zerowych deklaracji VAT, podanie nieprawdziwych danych, nie stawienie się na wezwanie fiskusa, niezłożenie deklaracji VAT mimo podleganiu takiemu obowiązkowi oraz… brak możliwości skontaktowania się z firmą. Skutkiem wykreślenia firmy z rejestru VAT jest pozbawienie jej prawa do odliczenia tego podatku, ponieważ niezbędnym do tego warunkiem jest posiadanie statusu czynnego podatnika VAT.



Za co fiskus może usunąć firmę z rejestru VAT?

Małe firmy rodzinne – jak bezpiecznie i korzystnie przekazać schedę następcom?

Jak wynika z raportu Instytutu Biznesu Rodzinnego pt. „Firma rodzinna to marka”, aż 57 proc. polskich firm rodzinnych planuje sukcesję w ciągu najbliższych pięciu lat. Warto zawczasu pomyśleć o prawo-podatkowej stronie takiej operacji.


Wiele spośród firm funkcjonujących obecnie na rynku zostało założonych na początku lat 90. Ich właściciele powoli wchodzą w wiek emerytalny i planują przekazać przedsiębiorstwa w ręce swoich następców. Tylko ok. 30% firm potrafi przejść z pierwszego do drugiego pokolenia, czyli zagrożonych jest 70% z nich. Jak zauważają autorzy raportu, proces sukcesyjny, a zwłaszcza pierwsza sukcesja, jest jedną z trudniejszych faz w cyklu całego życia firm rodzinnych i często determinuje dalsze ich losy. Niestety, najczęściej kwestie te w ogóle nie są uwzględniane przez założycieli firm w planach strategicznych. Odpowiednie zaplanowanie sukcesji znacznie poprawia skuteczność jej przeprowadzenia. Ogromnie istotne w procesie planowania są kwestie podatkowe. Istnieje wiele różnych scenariuszy przekazania firmy, a każdy z nich wywołuje inne skutki podatkowe. Dlatego wszystkich Państwa, którzy planują w bliższej lub dalszej przyszłości zmiany własnościowe w swoich firmach serdecznie zachęcamy Państwa do omówienia z nami możliwych opcji takiej operacji. Chętnie wskażemy najbardziej optymalne rozwiązania prawno-podatkowe, które zapewnią Państwa firmom dalszy rozwój i bezpieczną przyszłość.



Małe firmy rodzinne – jak bezpiecznie i korzystnie przekazać schedę następcom?

Co skontroluje Inspekcja Pracy w 2017 r.?



Priorytetem dla kontrolujących będzie w tym roku sprawdzanie, czy minimalna stawka godzinowa (13 zł brutto) jest wypłacana zleceniobiorcom oraz samozatrudnionym zgodnie z przepisami obowiązującymi od początku tego roku.


Główny Inspektor Pracy zapowiedział, że wzmożone kontrole w firmach rozpoczęły się w lutym br., czyli po pierwszych wypłatach. PIP wyznaczyła w każdym okręgowym inspektoracie i terenowym oddziale inspektorów odpowiedzialnych właśnie za sprawdzanie przestrzegania przepisów o minimalnej stawce godzinowej.

Tak jak dotychczas Inspekcja będzie sprawowała stały nadzór nad sekcjami, branżami i zakładami o największym ryzyku utraty zdrowia lub życia. W planie kontroli na 2017 r. zapisano badanie zawierania umów cywilnoprawnych zamiast umów o pracę, czasu pracy i wypłaty wynagrodzenia za pracę. Kontrole obejmą przede wszystkim przedsiębiorstwa budowlane, gastronomiczne, hotele oraz agencje ochrony.

PIP ma nie tylko egzekwować prawo i wymierzać sankcje, ale także upowszechniać właściwe standardy pracy poprzez doradztwo, instruktaż i motywowanie właścicieli firm do poprawy warunków pracy – szczególnie w małych i średnich firmach.







Co skontroluje Inspekcja Pracy w 2017 r.?

Od 1 marca wyższe kary za fałszywe faktury i kontrole bez uprzedzenia

Za niespełna miesiąc zaczną obowiązywać przepisy zaostrzające odpowiedzialność karną za wyłudzenia podatku VAT. Zmienią się też zasady kontroli w firmach.


W Kodeksie karnym pojawią się nowe kategorie przestępstw – m.in. wystawianie fikcyjnych faktur VAT oraz ich podrabianie i przerabianie w celu użycia jako autentycznych. Kara za takie czyny będzie wynosiła od 6 miesięcy do 8 lat. Jeśli fałszywe faktury będą wystawiane za towary lub usługi o wartości ponad 5 mln zł, sankcja wyniesie od 3 do 15 lat, a przy wartości większej niż 10 mln zł – nawet 25 lat pozbawienia wolności. Nowelizacja przewiduje łagodniejsze potraktowanie sprawców, którzy ujawnią wszystkie okoliczności przestępstwa i współsprawców. Na odstąpienie od wymierzenia kary będzie można liczyć w przypadku zwrócenia korzyści majątkowej pochodzącej z przestępstwa. Jak informuje resort sprawiedliwości, surowe sankcje karne mają przede wszystkim odstraszać przed wyłudzaniem VAT, które powoduje olbrzymie straty dla budżetu państwa.

1 marca br. to również data wejścia w życie nowych przepisów o Krajowej Administracji Skarbowej. Wśród najważniejszych z punktu widzenia przedsiębiorców skutków tych zmian należy wymienić możliwość przeprowadzania niezapowiedzianych kontroli skarbowych. Teraz urzędy powiadamiają przedsiębiorcę najpóźniej 7 dni przed planowana kontrolą, a od marca kontrola celno-skarbowa będzie mogła być przeprowadzona bez uprzedzenia.

Firmy muszą się też liczyć z wykorzystaniem przez kontrolerów nowych uprawnień – m.in. prawa wglądu do dokumentów firmowych, także za okres nie objęty kontrolą, szerszego niż dotąd dostępu do lokalu przedsiębiorstwa oraz ze zmienionymi zasadami odwoływania się od wyników kontroli i możliwością przeprowadzania dwóch kontroli w jednym czasie.



Od 1 marca wyższe kary za fałszywe faktury i kontrole bez uprzedzenia

Kontrola zwolnień lekarskich przez ZUS



Jednym z powodów ograniczenia wysokości wypłacanego świadczenia chorobowego jest opóźnienie w przekazaniu zwolnienia lekarskiego pracodawcy. Dlatego konieczne jest dostarczenie płatnikowi składek zaświadczenia lekarskiego w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania.


Świadczenie w kwocie zmniejszonej o 25 proc. wypłacane jest od ósmego dnia niezdolności do pracy do czasu dostarczenia zwolnienia. Jak informuje ZUS ograniczenie to dotknęło w 2016 r. aż 69,7 tys. osób na łączną kwotę ponad 4,1 mln.

Ponad 200 mln zł to wartość wstrzymanych lub cofniętych świadczeń w wyniku kontroli zwolnień lekarskich prowadzonej przez ZUS w 2016 r. Kwota wzrosła w stosunku do poprzedniego roku.

ZUS prowadzi kontrole zarówno pod kątem prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy, jak i prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich. Tylko w ubiegłym roku kontrolerzy sprawdzili ponad pół miliona firm. Wstrzymano dalsze wypłaty zasiłków chorobowych, obniżano podstawy wymiaru zasiłku chorobowego i świadczenia rehabilitacyjnego w przypadku, gdy ustał tytuł ubezpieczenia.







Kontrola zwolnień lekarskich przez ZUS