San Escobar – chwytaj newsa i promuj swoją markę!
Powiązanie firmy i jej oferty z aktualnymi i popularnymi wydarzeniami znacznie zwiększa szansę na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Warto zatem uważnie śledzić trendy i wykorzystać je w firmowej komunikacji marketingowej.
Dobrym przykładem czym jest newsjacking jest słynna wpadka Ministra Spraw Zagranicznych, który w swojej wypowiedzi wymienił nazwę kraju, który nie istnieje. W Internecie natychmiast pojawiło się mnóstwo memów i dowcipów na temat San Escobar. Popularność tego zdarzenia wykorzystała między innymi krakowska firma produkująca t-shirty. Włączyła do swojej oferty koszulki z nazwą nieistniejącego kraju.
Inny przykład nawiązania do powszechnie znanych faktów i wydarzeń z przestrzeni publicznej w celu promowania swojej marki dostarcza Oreo. Znane i lubiane przez dzieci ciastka zostały powiązane z narodzinami potomka brytyjskiej pary książęcej.
Z kolei popularna w Belgii marka piwa aby przypomnieć o swoim produkcie tak zareagowała na Twitterze na zakończenie gali wręczenia Oskarów:
Przykładem prezentowania wiedzy eksperckiej i promowania marki w kontekście głośnych wydarzeń z dziedziny prawa jest ubiegłoroczna sprawa podwyższenia kwoty wolnej od podatku. Pod koniec 2015 r. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że utrzymywanie jej na dotychczasowym poziomie jest niezgodne z Konstytucją i do 30 listopada 2016 roku powinna nastąpić zmiana przepisów. Ponieważ na krótko przed upływem tego terminu parlament nie wprowadził żadnych zmian i możliwe konsekwencje tego stanu rzeczy były szeroko dyskutowane, doradca podatkowy Radosław Piekarz na Twitterze wezwał do walki z fiskusem wskazując, że jeśli posłowie nie uchwalą nowych, zgodnych z Konstytucją przepisów o kwocie wolnej, to każdy podatnik będzie mógł ubiegać się o odszkodowanie od skarbówki. Doradca na tyle zainteresował tym media, że jego inicjatywa szybko zyskała ogromną popularność w sieci. Ostatecznie Sejm uchwalił, a Prezydent podpisał nowelę ustawy, ale doradca także wtedy trafnie zareagował, zamieszczając na Twitterze taki wpis:
Skuteczne „podczepianie” się pod newsy w komunikacji marketingowej
Oto najważniejsze wskazówki dotyczące tego, jak zwrócić uwagę na swoją markę i zwiększyć jej widoczność w Internecie, szczególnie poprzez social media.
- Bądź na bieżąco. Wychwytuj newsy, śledź trendy z Twojej branży, ale nie tylko – globalne i lokalne. Słowo kluczowe ze szczytu internetowych wyszukiwarek trafnie użyte w kontekście Twojej marki pomoże Ci zyskać rozgłos.
- Bazuj tylko na prawdziwych i sprawdzonych informacjach. Bądź wiarygodny, nie odnoś się do czegoś, na czym się nie znasz, tylko dlatego, że w tej chwili jest na topie, bo Twój przekaz nie będzie przekonujący i naturalny.
- Szybko reaguj. Aby przyciągnąć uwagę musisz jak najszybciej zaistnieć w sieci ze swoim podczepionym komunikatem. Jeśli wiadomość zestarzeje się, zainteresowanie Twoim komunikatem pójdzie w ślad za tym na dno wyników wyszukiwania.
- Znajdź kontekst z Twoją marką. Jeśli znajdziesz informację, z którą możesz powiązać swoją firmę lub jej ofertę stwórz przekaz: wpis na social media, artykuł, komentarz, udziel wywiadu.
- Marka zawsze w tle. Związek newsa/trendu z marką nie musi być bardzo ścisły. Wystarczy luźne, ale trafne nawiązanie. Najważniejsze, że na pierwszym miejscu był popularny motyw, a w tle Twoja marka – nie na odwrót.
- Nie przeładuj przekazu reklamą. Minimum autopromocji, maximum inteligentnego nawiązania do aktualnych trendów – internauci są wyczulani na próby wciskania im produktów i usług pod płaszczykiem nowych trendów w komunikacji.
- Postaw na prosty i humorystyczny przekaz. Im krócej, tym lepiej. Najlepiej połącz przekaz z atrakcyjną grafiką – takimi treściami dzielimy się najchętniej.
- Uważaj na kontekst. Zachowaj daleko posuniętą ostrożność w podczepianiu się pod informacje na temat tragedii i nieszczęść ludzkich, chyba że oferujesz autentyczne wsparcie albo szczerą pomoc.
San Escobar - chwytaj newsa i promuj swoją markę!