czwartek, 14 lipca 2016

Za co ja płacę składki, czyli o komunikacji wewnętrznej samorządu

Za co ja płacę składki, czyli o komunikacji wewnętrznej samorządu zawodowego


„Dowiedz się, jak funkcjonuje Twój samorząd”, to publikacja wydana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów po to, by przybliżyć członkom tej korporacji sposób, w jaki wydawane są pieniądze z ich składek, jak pracuje KIBR i co robi, aby chronić interesy tej grupy zawodowej. Wydawnictwo to zasługuje na uwagę, ponieważ jest dowodem na dostrzeżenie i autentyczne docenienie przez władze samorządowe komunikacji z osobami, których reprezentuje.


Dla przeważającej większości osób wykonujących zawody regulowane przynależność do samorządu zawodowego oznacza wyłącznie obowiązki, z trudem przychodzi im wymienienie korzyści z tym związanych. Mało kto wie, na co przeznaczane są pieniądze z comiesięcznych składek i co tak naprawdę robią członkowie władz samorządowych. Niedoinformowanie jest dobrym gruntem dla negatywnych opinii, bo skoro nie wiadomo co się dzieje, to na pewno nic się nie dzieje albo dzieją się same złe rzeczy, a to wszystko za nasze pieniądze.

Druga strona medalu to nieustający problem z pozyskaniem młodych ludzi do pracy w samorządzie zawodowym. Nikogo nie dziwi fakt, że osoby u progu kariery zawodowej skoncentrowane są przede wszystkim na pracy i na rozwoju, starając się godzić to z życiem rodzinnym. Dopiero wtedy, gdy pozycja zawodowa i życie osobiste ulegają stabilizacji, pojawia się szansa i chęć na zaangażowanie w działalność społeczną – w tym na rzecz samorządu zawodowego. W praktyce jednak mało kto z tej szansy korzysta, dlatego napływ młodych osób do władz korporacji zawodowych jest znikomy.


Samorząd biegłych rewidentów obecnej kadencji dostrzegł, jak ważna dla wzmocnienia pozycji i wizerunku organizacji jest komunikacja z członkami Izby – biegłymi rewidentami. Wydał publikację, w której w atrakcyjny i przystępny sposób (konkretne, przejrzyste informacje, liczne infografiki), informuje biegłych rewidentów, jak działa ich samorząd. Dane liczbowe i wypowiedzi przedstawicieli władz samorządowych odpowiedzialnych za poszczególne sfery działania Izby – finanse, szkolenia, kontrolę, obecność w mediach itd., w przyjazny sposób dostarczają najważniejszych informacji o zasadach działania KIBR.


W opracowaniu można znaleźć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i zgłaszane zastrzeżenia ze strony członków korporacji zawodowych, co ilustruje zamieszczony poniżej spis treści.


Promocja kancelarii doradcy podatkowego i biura księgowego


Raport KIBR stanowi cenne źródło informacji potrzebnych do planowania kierunków rozwoju oraz strategii komunikacji i promocji. Już same dane statystyczne zawarte w rozdziale „Profesja w liczbach” jednoznacznie wskazują na dokonującą się w środowisku biegłych rewidentów zmianę pokoleniową. W tej chwili prawie połowa osób wykonujących ten zawód jest w wieku powyżej 60 lat. W związku z tym samorząd podejmuje działania zmierzające do uregulowania problemu seniorów – emerytowanych biegłych rewidentów.


„Dużą wagę przywiązujemy do komunikacji ze środowiskiem. Naszą działalność prowadzimy przejrzyście, na bieżąco informujemy o niej. Uważamy, że powinni Państwo wiedzieć, co dokładnie robimy, jak wywiązujemy się z powierzonych nam zadań, a także w jaki sposób zarządzamy naszymi wspólnymi pieniędzmi – pieniędzmi samorządu. W tym celu opracowaliśmy tę publikację”.


Krzysztof Burnos, Prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów



Zgodnie z zasadą „Public relations begin at home”, promocję należy zacząć od komunikacji wewnętrznej, która jest równie ważna jak promocja skierowana na zewnątrz. Zgodnie z tą regułą działa Krajowa Izba Biegłych Rewidentów i może być przykładem dla tego typu działań podejmowanych przez inne samorządy zawodów zaufania publicznego.


Z publikacją pt. „Dowiedz się, jak funkcjonuje Twój samorząd” można zapoznać się tutaj.

Z tego źródła pochodzi powyższy cytat oraz grafika.

Więcej wpisów o tematyce samorządowej znajdziesz tutaj



Za co ja płacę składki, czyli o komunikacji wewnętrznej samorządu