piątek, 29 kwietnia 2016

Komunikacja to podstawa!

Komunikacja to podstawa!


Liderzy polskiego biznesu podkreślają, że jednym z najważniejszych czynników sukcesu jest komunikacja – z pracownikami, klientami i partnerami biznesowymi. Kontakty biznesowe opierają się właśnie o umiejętność kształtowania pozytywnych relacji i pozyskiwania kontraktów.


Tymczasem w programie studiów wyższych czy podyplomowych o profilu ekonomicznym lub prawniczym (najpopularniejszych wśród doradców podatkowych i księgowych), brakuje zajęć doskonalących umiejętności komunikacyjne. A przecież są one niezbędne w pracy, która opiera się przede wszystkim na kontaktach z ludźmi. Niestety na własnej skórze odczuwamy skutki braku wiedzy na temat konfliktu w grupie czy technik manipulacji w negocjacjach. Wiele tracimy (także biznesowo), nie znając znaczenia mowy ciała, zasad zrozumiałego i poprawnego komunikowania (w mowie i piśmie), aktywnego słuchania.


W obszarze poprawnej i skutecznej komunikacji jest więc bardzo wiele do zrobienia. Oto przykłady praktycznego zastosowania kompetencji komunikacyjnych w naszej codziennej pracy.


Komunikacja w praktyce







































UmiejętnościPrzykłady zastosowaniaKorzyści
Techniki negocjacyjneRozmowa nowym klientem. Trudne rozmowy z klientem (np. podwyżka honorarium) lub z pracownikiem (nielojalność).Klarowne zaprezentowanie swoich argumentów, przeforsowanie swojego stanowiska (przekonanie drugiej strony).
Aktywne słuchanieUstalenie rzeczywistych potrzeb klienta w zakresie obsługi.Dostosowanie oferty kancelarii/biura, poszerzenie zakresu współpracy.
Poprawne i zrozumiałe porozumiewanie się w mowie i piśmieKorespondencja mailowa, oficjalne pisma, wystąpienia, autoprezentacja, zarządzanie pracownikami.Uzyskanie zrozumienia i osiąganie celów.
Etykieta w kontaktach biznesowychSpotkania z klientami, udział w konferencjach/szkoleniach.Budowanie profesjonalnego wizerunku – osoby i firmy.
Mowa ciałaKontakty z klientami, pracownikami, partnerami biznesowymi.Niecałe 10% przekazu to słowa, reszta to głos i mowa ciała. Mają one kolosalne znaczenie przy efekcie pierwszego wrażenia, liczą się podczas późniejszych kontaktów.
Rozwiązywanie konfliktówSpory wśród pracowników, z urzędami/sądami, ze współpracownikami.Konflikt niszczy atmosferę pracy i blokuje osiąganie celów. Znajomość technik rozwiązywania konfliktów.
Bariery komunikacyjne i typy osobowościWszelkie kontakty międzyludzkie – także zawodowe.Ocenianie, uogólnianie, uprzedzenia to tylko niektóre bariery komunikacyjne. Świadomość i wiedza na ich temat pozwala uniknąć problemów w relacjach.
SamodoskonalenieŻyczliwość, otwartość, entuzjazm, partnerskie podejście, szacunek – to cechy, na które liczymy w kontaktach z klientami i które powinniśmy sami posiadać lub doskonalić.Ludzie robią interesy z tymi, których lubią.
Kontakt osobisty efektywniejszy od pośredniegoWażne rozmowy z klientami i pracownikami.Osobista rozmowa przed wysłaniem pisma o podwyżce honorarium zmniejszy negatywna reakcję klienta. Trudne lub skomplikowane sprawy załatwiajmy osobiście.
Wizerunek biura i jego pracowników, widoczność na rynku„Jak nas widzą, tak nas piszą” – ocena biura przez otoczenie to nie tylko opinia na temat poziomu usług, ale także wyglądu biura, zachowania jego pracowników, wszelkich materiałów wychodzących (np. dokumentów), strony internetowej itd.Aby potencjalni klienci mogli skorzystać z usług kancelarii/biura, muszą się o nim dowiedzieć. Należy zadbać o niepowtarzalny wizerunek i ułatwić klientom dotarcie do nas.
Dowody pamięci o kliencieGratulacje przy ważnych okazjach (także prywatnych), podziękowania, życzenia, świętowanie jubileuszy, informowanie (alerty, newslettery) – to przykłady działań, które są dla klienta dowodem indywidualnego traktowania i troski o niego i jego firmę.Budowanie długofalowych, dobrych relacji i lojalności klienta.

Zachęcam do lektury artykułu na temat znaczenia komunikacji z perspektywy liderów polskiego biznesu, który stanowił inspirację do tego wpisu link.




Komunikacja to podstawa!

wtorek, 26 kwietnia 2016

Nie tylko długopisy i smycze - czyli jakie gadżety reklamowe?

Nie tylko długopisy i smycze – czyli jakie gadżety reklamowe?


Promocja oparta na nowych technologiach nie oznacza, że tradycyjne działania marketingowe przestają być skuteczne. Gadżety reklamowe ciągle są jednym z elementów budowania marki, ale dzisiaj gadżet firmowy to nie tylko długopis, kubek i smycz. Mamy do dyspozycji wiele oryginalnych i niedrogich przedmiotów, które nie pozwolą, by klient nie zapomniał o naszej firmie.


Zanim złożymy zamówienie na kolejną partię długopisów z logo kancelarii, zastanówmy się czy pieniędzy przeznaczonych na tę formę promocji nie można wydać lepiej. Warto spojrzeć na temat gadżetów firmowych nieco szerzej i uczynić z niego element spójnej komunikacji marketingowej.


Gadżet jako instrument budowania marki


Logo, barwy firmowe, strona internetowa, materiały biurowe, szyld – podobnie jak gadżet firmowy – budują wizerunek firmy czyli widoczny i uchwytny dla klienta symbol usług świadczonych przez doradcę podatkowego. Te namacalne „dowody” są szczególnie istotne w przypadku usług niematerialnych, czyli porad, opinii i innych „niewidzialnych” czynności należących do grupy usług profesjonalnych. Mówiąc najprościej – są one tym, co klient widzi i kojarzy z naszą firmą. Te materialne przejawy usług to także sposób na przyciągnięcie uwagi klienta. Jednym z kluczowych warunków sukcesu firmy usługowej jest bycie widocznym. O ile szyld na lokalu biura, baner, tablica reklamowa albo strona internetowa pozwala zwrócić uwagę na firmę, to gadżet reklamowy jest jednym ze sposobów, aby klient o niej pamiętał. Oryginalny, użyteczny lub taki, który po prostu cieszy oko sprawi, że nasze logo pozostanie w zasięgu wzroku, a więc my, a dokładnie nasza firma i oferta – będziemy cały czas pod ręką.

Nie można też zapomnieć o tym, że gadżet pełni rolę upominku, a kto nie lubi dostawać prezentów, nawet jeśli są to drobiazgi. Obdarowując kogoś dajemy wyraz naszej sympatii, o tym, że pamiętamy o ważnych  okazjach i że ktoś jest dla nas ważny. Między innymi w ten sposób budujemy dobrą atmosferę i przyjazne relacje, a to niezwykle ważny element dobrej obsługi klienta, a w konsekwencji długofalowej, harmonijnej współpracy.

Gadżet idealny – jak go wybrać?


Po pierwsze, dla kogo i od kogo?


Gadżety zamawiamy głównie po to, by obdarować nimi klientów, ale także dla partnerów biznesowych i kontrahentów.  Bardzo ważne jest to, aby gadżet kojarzył się z naszą firmą, a szczególnie branżą. O ile otwieracz do butelek będzie dobrą reklamą producenta napojów gazowanych, a breloczek w kształcie domku dla dewelopera, to w przypadku usług księgowych ciekawym gadżetem może być np. mały kalkulator. Więcej o gadżetach użytecznych i oryginalnych w dalszej części artykułu.


Po drugie, na jaką okazję?


Gadżetem firmowym mogą być cukierki lub czekoladki z logo do częstowania klientów w recepcji biura. Najczęściej jednak są to drobne przedmioty, którymi obdarowujemy klientów np. przy nawiązaniu współpracy (podpisaniu umowy), ale też później, w trakcie obsługi. Inna rolę pełnią gadżety na specjalne okazje – Boże Narodzenie czy Wielkanoc, a także specjalne wydarzenia po stronie klienta. Jeśli nasza firma bierze udział w konferencji, szkoleniu lub w targach, zamawiamy drobne przedmioty dla wielu różnych osób, które odwiedzą nasze stanowisko. Ekskluzywne gadżety będą natomiast odpowiednie dla osób, które chcemy wyróżnić w szczególny sposób lub towarzyszą ważnym okazjom, np. obchodom jubileuszu firmy.


Po trzecie, za ile?


Firmy sprzedające gadżety reklamowe zapewniają tak szeroką ofertę, że możemy wybierać w przedmiotach zarówno po kilkadziesiąt groszy za sztukę, jak i w markowych rzeczach za kilkaset złotych. W przypadku drobnych gadżetów cena maleje z ilością zamawianych sztuk, zależy też m.in. od tego w jaki sposób będzie nanoszone na przedmiot logo firmy (nadruk, grawer, haft itd.).


Po czwarte – coś użytecznego czy oryginalnego?


Jak wspomniałam na wstępie, najważniejszą rolą gadżetu firmowego jest to, by przypominał obdarowanemu o naszej firmie. Idealną sytuacją jest więc taka, w której prezent pozostaje w zasięgu wzroku klienta przez jak najdłuższy czas, a jeszcze lepiej, gdy dodatkowo ma z nim styczność wiele osób z jego otoczenia. Wtedy zasięg komunikatu przekazywanego za pośrednictwem tej formy reklamy jest najszerszy. Taką rolę pełnią na przykład kalendarz ścienny  – jeśli obdarowany nim klient powiesi kalendarz w eksponowanym miejscu, to mamy zagwarantowaną styczność z logo naszej firmy przez całe 12 miesięcy. Ale – uwaga:  trzeba pamiętać, że nasz kalendarz najprawdopodobniej  nie będzie jedynym, jaki otrzyma nasz klient i od jego wyglądu zależy, czy zostanie powieszony na ścianie, czy wyląduje w koszu (więcej na temat kalendarzy firmowych pisałam tu: link).

Podobnie jest z długopisami i kubkami – służą nie tylko osobom obdarowanym, ale często przechodzą z rąk do rąk, pod warunkiem, że są estetycznie wykonane, wygodne, a logo jest niewielkich rozmiarów. Do kategorii gadżetów użytecznych należą też podkładki pod myszy komputerowe, różnego rodzaje materiały biurowe – więcej przykładów najpopularniejszych gadżetów podaję na końcu artykułu.

Alternatywą dla typowych, użytecznych artykułów reklamowych są oryginalne lub niepowtarzalne przedmioty, które wywierają wrażenie, ponieważ budzą emocje u osoby obdarowywanej. Stwarzają tym samym większą szansę na to, by nasza firma została zapamiętana – trwalej i przy pomocy pozytywnych skojarzeń. Przykładem niestandardowych gadżetów są przedmioty związane z danym regionem (np. szkło artystyczne lub wyroby z drewna, słynne w okolicy) albo artystyczne przedmioty, np. ręcznej roboty, które sprawiają, że każdy z nich jest inny. Nie muszą to być bardzo wartościowe rzeczy – często proste, ale oryginalne drobiazgi mogą stać się niekonwencjonalnym podarunkiem reklamowym. Warto więc rozejrzeć się wokół i ich poszukać.

Jak pisałam na wstępie, gadżet powinien kojarzyć się z branżą, którą reprezentujemy, stąd wspomniany kalkulator z logo kancelarii lub biura. To bardzo proste nawiązanie, dlatego można iść o krok dalej i stworzyć niepowtarzalny, kreatywny gadżet, jak np. ten, z którym spotkałam się wiele lat temu – tabletki od bólu głowy dla podatnika. W pudełeczku przypominającym opakowanie na leki – oczywiście z logo kancelarii, znajdowały się miętowe cukierki w kształcie tabletek.

Inne odniesienie do pracy kancelarii lub biura to trudne, skomplikowane zagadnienia podatkowe – dlatego ciekawym gadżetem będzie mała gra zręcznościowa, np. labirynt. Inne skojarzenie, które nasuwa się w związku z kancelarią albo biurem podatkowym to skrupulatność, specjalistyczna wiedza – może ją symbolizować na przykład układanka lub mini-gra zręcznościowa. Taki niebanalny przedmiot przykuwa uwagę, zapada w pamięć i z pewnością wzbudzi zainteresowanie obdarowanego.


Moja rekomendacja: łamigłówka, mini-gry logiczne lub zręcznościowe oraz piłeczki antystresowe. Praca doradcy podatkowego jest jak poruszanie się po labiryncie, skomplikowana układanka lub sposób na pozbyciu się stresu związanego z rozliczeniami podatkowymi. Wszystko oczywiście z logo kancelarii lub biura.


labiryntgra logicznaćwicz cierpliwośćantysres tech-media


O czym warto pamiętać?


  • Gadżet reklamowy to wizytówka firmy – buduje jej wizerunek, więc uważajmy, by nie stała się antyreklamą.

  • Jakość jest ważniejsza od niskiej ceny – lepiej zamówić mniejszą ilość gadżetów niż tanie i byle jakie. Szkoda pieniędzy na to, żeby tylko „odfajkować” kolejną akcję promocyjną.

  • Estetyka – o gustach się nie dyskutuje, ale elegancja i dobry smak są zawsze w cenie.

  • Nie przesadzajmy z wielkością logo – im mniejsze, tym lepiej i większa szansa, że klient będzie chciał pić kawę z naszego kubka.

  • Odpowiednia ilość – uwzględniajmy ile gadżetów mamy szansę rozdać w określonym okresie czasu – np. przez 6 miesięcy lub rok. Po wykorzystaniu zamówmy nowe – takie same, jeśli się sprawdziły lub inne – lepsze.

Przykłady gadżetów z logo firmy


Biurowe (długopisy, pióra – w etui lub bez, zakreślacze, ołówki, zestawy piśmiennicze, etui na artykuły piśmiennicze, stojaki biurkowe, klipsy do notatek, kalkulatory, notesy, karteczki samoprzylepne).


Elektroniczne (powerbanki, pamięci USB, pendrivy, podkładki po myszkę komputerową, wskaźniki laserowe, akcesoria do komórek, stacje pogodowe).


Relaks, wypoczynek, sport (kubki termiczne, gry logiczne, układanki, gadżety antystresowe, zestawy do aromaterapii).


Do domu i biura (otwieracze/korkociągi, ramki, kubki ceramiczne, filiżanki, breloki, smycze reklamowe, parasole).


Słodkości (cukierki reklamowe, czekoladki, bombonierki).


Gadżety ekologiczne (artykuły piśmiennicze, notatniki, produkty elektroniczne zasilane energią słoneczną lub wodą, gry, układanki, eko-kosmetyki).


Ze skóry (ekoskóry), tekstylia (portfele, teczki, aktówki, breloki, wizytowniki, etui, koszulki).


Zdjęcia wykorzystane w tekście pochodzą ze strony tech-media.pl.



Nie tylko długopisy i smycze - czyli jakie gadżety reklamowe?

wtorek, 19 kwietnia 2016

Doradcy podatkowi przed sądami administracyjnymi 2005-2015

Doradcy podatkowi przed sądami administracyjnymi w latach 2005-2015


Rosnąca liczba doradców podatkowych w postępowaniach przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz największa liczba spraw z ich udziałem przed Izbą Finansową Naczelnego Sądu Administracyjnego w porównaniu z liczbą adwokatów i radców prawnych – to wnioski ze statystyk za ostatnie 10 lat.


Liczba doradców podatkowych występujących w postępowaniach toczących się przed Wojewódzkimi Sądami Administracyjnymi w latach 2005-2015.


dpWSA


Izba Finansowa Naczelnego Sądu Administracyjnego – liczba spraw z udziałem doradców podatkowych (niebędących adwokatami ani radcami prawnymi).


dp IF NSA


Izba Finansowa Naczelnego Sądu Administracyjnego – liczba spraw z udziałem doradców podatkowych (niebędących adwokatami ani radcami prawnymi) w porównaniu z udziałem adwokatów i radców prawnych (w procentach).


dp_procenty


Izba Gospodarcza Naczelnego Sądu Administracyjnego – liczba spraw z udziałem doradców podatkowych.


do NSA IG


Opracowanie własne w oparciu o statystyki ze stron www.nsa.gov.pl

Przeczytaj także: „Kim się świeżo upieczeni doradcy podatkowi?” i „Nie słabnie zainteresowanie zawodem doradcy podatkowego„.



Doradcy podatkowi przed sądami administracyjnymi 2005-2015

piątek, 15 kwietnia 2016

10 pomysłów na promocję przez stronę www

10 pomysłów na promocję przez stronę www


Kancelarie podatkowe coraz aktywniej korzystają z różnego rodzaju działań promocyjnych, które komunikują za pośrednictwem swoich stron internetowych. Dzisiaj informacje na stronach www rzadko ograniczają się do opisu firmy, danych kontaktowych i oferty. Oto 10 pomysłów na promocję przez stronę www:


  1. Zapis na newsletter lub alert dla klientów i wszystkich zainteresowanych ofertą kancelarii.

  2. Sukcesy i trofea – otrzymane przez kancelarię certyfikaty, rankingi, wyróżnienia, nagrody.

  3. Odesłanie do profili na portalach społecznościowych.

  4. Publikacje w mediach – artykuły i wypowiedzi eksperckie członków zespołu kancelarii.

  5. Edukacja i dzielenie się wiedzą – aktualności podatkowe, opracowania, raporty.

  6. Informacje o działalności pro publico bono.

  7. Prowadzenie szkoleń.

  8. Nagłaśnianie jubileuszy i doświadczenia kancelarii.

  9. Zamieszczanie referencji lub informacje o realizowanych zleceniach (pracujemy dla…).

  10. Prowadzenie bloga eksperckiego.

Przeczytaj także: Strona internetowa jako fundament promocji.



10 pomysłów na promocję przez stronę www

wtorek, 12 kwietnia 2016

Trzy pytania o rankingi do Tadeusza Skłodowskiego

TaxPR Promocja i design

Trzy pytania o udział w rankingach do…


Tadeusza Skłodowskiego


doradcy podatkowego i prezesa zarządu Skłodowscy sp. z o. o., która jest częścią Kancelarii Podatkowej Skłodowscy


1. Gratuluję Panu miejsca na podium w kategorii średnie firmy najnowszego rankingu Dziennika Gazeta Prawna „Największe i najlepsze firmy doradztwa podatkowego 2015”. To nie jest Państwa pierwszy udział w zestawieniu…


Wyróżnienia i nagrody w rankingach otrzymujemy od wielu lat, bo też na rynku jesteśmy od 1993 roku, kiedy to zaczynaliśmy jako kilkuosobowa rodzinna spółka cywilna.

W Rankingu Gazety Prawnej do tej pory wzięliśmy udział dwukrotnie. Po raz pierwszy Kancelaria Podatkowa Skłodowscy pojawiła się w tym rankingu rok temu i od razu zajęła wysokie ósme miejsce. Po roku z miejsca ósmego awansowaliśmy dostając się do pierwszej trójki. Nasza Kancelaria może się poszczycić pokaźną listą nagród i wyróżnień, które dostajemy regularnie co roku. W Konkursie Gepardy Biznesu, który wyłania najdynamiczniejsze firmy w Polsce, jesteśmy wyróżniani każdego roku od 10 lat. Efektywność naszej Firmy została odznaczona również tytułem Efektywna Firma, a także Mocna Firma Godna Zaufania. Ciągłością możemy poszczycić się jeśli chodzi o obecność w Rankingu Firm Doradztwa Podatkowego, który prowadzi redakcja gazety Rzeczpospolita, w którym po raz pierwszy wzięliśmy udział w 2013 roku. Z listy naszych wyróżnień na uwagę zasługuje między innymi pierwsze miejsce i certyfikat „Przedsiębiorstwo Przyszłości”, który zdobyliśmy w I edycji Ogólnopolskiego Program Certyfikacji Firm i Innych Jednostek Organizacyjnych Prowadzących Działalność Gospodarczą, której organizatorem była Fundacja Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego. Przy okazji tego odznaczenia dostaliśmy dodatkowe wyróżnienie „Gold Prize” za najwyższą liczbę punktów wśród wszystkich ocenianych firm. W marcu po raz drugi odebraliśmy nagrodę Gazele Biznesu 2015 – jest to nagroda przyznawana dla najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich form. Poprzednią nagrodę Gazele Biznesu otrzymaliśmy w 2013 roku. Wśród naszych nagród i wyróżnień możemy poszczycić się między innymi tytułami:


  • Złotówka Podatnika – najwyższe wyróżnienie przyznawane przez Stowarzyszenie Podatników w Polsce.

  • Wzorcowa Kancelaria – organizowanym przez miesięcznik „Forum Doradców Podatkowych”.

  • Diamenty Forbsa – na liście Diamentów znalazły się przedsiębiorstwa, które osiągnęły największy przeciętny roczny wzrost wartości.

  • Lider Biznesu Powiatu Wołomińskiego.

  • Kreatora Miejsc Pracy – (3 miejsce w swojej kategorii) – konkurs zorganizowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.



2. Jakie korzyści wynikają z zajęcia czołowych pozycji w rankingu firm doradztwa podatkowego?


Zajęcie czołowej pozycji w rankingu jest sukcesem Kancelarii Podatkowej Skłodowscy, a jednocześnie potwierdzeniem wysokiej klasy specjalistów, którzy pracują w szeregach naszej firmy. Korzyścią, która wynika z pojawienia się na liście finałowej firm doradztwa podatkowego jest między innymi rozpoznawalność Kancelarii Podatkowej Skłodowscy na rynku, a także wzmocnienie naszej obecności w mediach. Wysoka pozycja w rankingu daje wyraźny sygnał zarówno obecnym jak i potencjalnym kontrahentom, że jesteśmy Kancelarią godną zaufania, a Klienci oddając swoje sprawy w nasze ręce, mają zagwarantowany spokój i bezpieczeństwo podatkowe. Zajęcie czołowej pozycji w rankingu firm doradztwa podatkowego, szczególnie w obecnej niestabilnej i trudnej sytuacji gospodarczej, pozwala stwierdzić, że nasza Kancelaria poczyniła trafne kroki i podjęła słuszne decyzje w zakresie dalszego rozwoju. Pozwala również obserwować rok do roku kierunek i tempo rozwoju oraz w prosty sposób pokazuje nasze miejsce w stosunku do innych, konkurencyjnych firm z branży.




3. W rankingach mogą brać udział nawet najmniejsze kancelarie, tj. zatrudniające do dwóch osób z uprawnieniami doradcy podatkowego.

Na ile angażujące są formalności związane z udziałem w rankingu?


Formalności związane z udziałem w rankingu nie są dla naszej Kancelarii bardzo uciążliwe. Bierze się to z tego, że na bieżąco prowadzimy ewidencję danych. Obecnie korzystamy z dwóch programów, które nas w tym wspierają. Pierwszym jest nasz autorski program o nazwie „Sprawy”, który tworzymy i rozwijamy już od wielu lat. Nowością natomiast jest TaxOrder. To nowo powstały program stworzony przy udziale naszej Kancelarii, służący do zarządzania biurem rachunkowym. Dzięki takiemu wsparciu zebranie wymaganych liczb czy zdarzeń w odpowiednie zestawienie nie zajmuje wiele czasu i jest dostępne w każdej chwili. TaxOrder pozwala nam podnosić efektywność obsługi klientów, jest naszym wsparciem w podejmowaniu decyzji biznesowych, a przede wszystkim automatyzuje wiele procesów związanych z prowadzeniem biura rachunkowego przez co zmniejsza ryzyko popełnienia błędu czy niedotrzymania terminu. Polecam TaxOrder wszystkim kancelariom i biurom rachunkowym bez względu na wielkość.


Zobacz stronę internetową Kancelarii Podatkowej Skłodowscy


Zobacz inne rozmowy z cyklu „3 pytania do…”




Trzy pytania o rankingi do Tadeusza Skłodowskiego

piątek, 8 kwietnia 2016

10 umiejętności równie ważnych jak bycie dobrym doradcą/księgowym

10 umiejętności równie ważnych jak bycie dobrym doradcą/księgowym


Przemiany rynkowe, rosnąca konkurencja, upowszechnienie nowych technologii, które zrewolucjonizowały komunikację między ludźmi i dostęp do wiedzy oraz galopujące tempo życia, to tylko niektóre zjawiska mające wpływ na dzisiejsze relacje z klientami kancelarii podatkowych i biur rachunkowych. Doskonała usługa to za mało – oto subiektywna lista 10 najważniejszych kompetencji potrzebnych w biznesie, tak samo jak wiedza i doświadczenie zawodowe.



  1. Otwartość i gotowość na wprowadzanie zmian. Trwanie w strefie komfortu i bezpiecznej stabilizacji przy jednoczesnym braku satysfakcji – w każdej sferze życia, zawodowego także – to jedno z najtrudniejszych wyzwań z jakimi musimy się mierzyć. Ale warto postawić sobie ambitny cel i konsekwentnie do niego dążyć, bo na końcu zawsze czeka nas wygrana: albo osiągnięcie celu albo satysfakcja z tego, że chociaż próbowaliśmy:)




  2. Determinacja i samodyscyplina – jak wykazały badania nad cechami osób, które odniosły największy sukces w życiu naukowym, w polityce, biznesie etc., najważniejsza jest wiara w to co się robi (dobrze pojmowana pewność siebie) oraz konsekwentne dążenie do celu.




  3. Ciągłe aktualizowanie zdobytej wiedzy i uczenie się nowych rzeczy między innymi po to, by dopasować ofertę do zmieniających się potrzeb klienta.




  4. Śledzenie trendów w branży i obserwowanie najbliższej konkurencji, szukanie wzorów do naśladowania oraz inspiracji do działania – także poza pracą.




  5. Spojrzenie na swoją firmę okiem życzliwego sceptyka, tzn. z zewnątrz, najlepiej z perspektywy potencjalnego klienta. Czy łatwo nas odnaleźć? Czy nasza oferta odpowiada potrzebom klientów? Jakie jest pierwsze wrażenie po wejściu do biura? Warto raz na jakiś czas zrobić taki bilans, ustalić co wymaga poprawy lub zmiany i jak najszybciej je wprowadzić.




  6. Spojrzenie na firmę i potrzeby klienta całościowo – wyjście poza zakres zleconych czynności i rutynową obsługę. Korzyść dla klienta: ma szansę zapobiec grożącym problemom, naprawić to co wymaga zmiany, usprawnić swoją działalność. Korzyść dla kancelarii – nowe zlecenie, a jak wiadomo, poszerzenie zakresu współpracy z zadowolonym klientem jest znacznie bardziej opłacalne niż pozyskanie nowego klienta. Coraz częściej mówi się, że doradztwo podatkowe zmierza w kierunku doradztwa biznesowego, co oznacza wyjście poza podatki i księgowość i zapewnienie klientom wsparcia w zakresie innych dziedzin prawa (szczególnie gospodarczego), a także inwestowania, pozyskiwania funduszy etc.




  7. Elastyczność w podejściu do ludzi i problemów rozumiane jako szukanie możliwe najlepszego rozwiązania w danej sytuacji – wtedy klient wie, że może na nas liczyć. Elastyczność to także indywidualne podejście do każdego klienta – dostosowanie sposobu kontaktu z kancelarią, dyspozycyjność i różnego rodzaju udogodnienia w zakresie współpracy.




  8. Poznanie zasad, technik i narzędzi zarządzania czasem – aby działać efektywniej.




  9. Pozbycie się oporów przed aktywną sprzedażą – nie bójmy się poprosić zadowolonego klienta o polecenie naszych usług innym.




  10. Kompetencje negocjacyjne – trzeba być przygotowanym na trudne rozmowy z klientem np. kiedy ten chce odejść do innego biura, ponieważ oferuje ono „takie same usługi”, ale w znacznie niższej cenie.




10 umiejętności równie ważnych jak bycie dobrym doradcą/księgowym

wtorek, 5 kwietnia 2016

Wizytówka - proste i skuteczne narzędzie promocji

Papierowa wizytówka jest jednym z niewielu tradycyjnych instrumentów komunikacji i promocji, które przetrwały internetową rewolucję i… wciąż ma się dobrze. Nadal niezastąpiona w kontaktach biznesowych, jest ważnym elementem budowania wizerunku osób i firm.


Jaka powinna być wizytówka?


  • Użyteczna – czyli musi zawierać dane, które umożliwią kontakt z właścicielem wizytówki, tj. imię, nazwisko, stanowisko/funkcję w firmie, logo firmy, dane adresowe, numery telefonu, adres e-mail, adres strony internetowej, ewentualnie media społecznościowe.

  • Czytelna i przejrzysta – nadmiar kolorów i treści utrudnia szybkie odnalezienie danych.

  • Zgodna z systemem identyfikacji wizualnej – chodzi przede wszystkim o logo i barwy firmowe. Wizytówka powinna współgrać z wyglądem materiałów biurowych (papier firmowy, koperty itp.), a także szyldów, tablic oraz strony internetowej – wszystkie te elementy powinny tworzyć jednolitą całość, budując jednolity wizerunek firmy.

  • Wysokiej jakości – ważna jest odpowiednia gramatura papieru i wysoka jakość druku.

  • Oryginalna – nie warto korzystać z gotowych wzorów. Aby wizytówka nasunęła skojarzenie osoby lub firmy powinna być niepowtarzalna.

Jaką rolę pełni wizytówka?


  • Informuje kim jesteśmy i czym się zajmujemy.

  • Towarzyszy nawiązywaniu kontaktów biznesowych.

  • Buduje wizerunek osoby i firmy.

  • Pomaga zapamiętać poznane osoby i skojarzyć firmę.

  • Jest instrumentem promocji: to mini-reklama, dlatego tak ważne jest, aby ją efektywnie wykorzystać!

Do wyboru, do koloru – czyli kwestie techniczne


Na awersie wizytówki najczęściej znajdują się dane do kontaktu oraz logo firmy, a na rewersie można umieścić dodatkowe informacje lub elementy graficzne (zdjęcie, obrazki itp.).


Format


  • 90 x 50 mm

  • 85 x 55 mm

  • 65 x 65 mm

Papier


  • Kredowy (matowy lub błyszczący), gładki lub o wybranej fakturze (np. lnu).

  • Uszlachetnianie – pokrycie całej wizytówki lub wybranych fragmentów (np. logo lub nazwa firmy) lakierem – efekt błysku.

  • Grubość: od 250 – 400 mg/m2

  • Kształt wizytówki – kwadratowe lub zaokrąglone rogi.

  • Kolor – biały (najpopularniejszy) lub inny wybrany. Pełny kolor na awersie (4+1) lub zadruk kolorowy na obu stronach (4 + 4).

  • Czcionka – zgodna z przyjętym systemem identyfikacji wizualnej najlepiej szeryfowa, czytelna. Może być płaska (najczęściej), tłoczona lub wypukła.

Wizytówkowy savoir-vivre


  • Wizytówkę podajemy drugiej osobie do ręki, zadrukowaną stroną do góry – nigdy nie kładziemy (a tym bardziej nie rzucamy) na stół.

  • Wymiana wizytówek powinna nastąpić na początku spotkania (zwłaszcza w szerszym gronie, aby wiedzieć kto jest kim). Nie jest jednak błędem wymiana wizytówek również w trakcie spotkania służbowego (gdy kontekst rozmowy akurat na to pozwala), lub nawet pod koniec spotkania, szczególnie jeśli dobrze wiemy z kim prowadzimy rozmowę, a wizytówka oznacza tylko przekazanie danych kontaktowych.

To, w jaki sposób wręczamy i odbieramy wizytówkę świadczy o naszej kulturze i obyciu. Najważniejszy jest w tym wypadku szacunek, elegancja i wyczucie.


  • Wizytówki wręczamy na spotkaniu biznesowym, konferencji, szkoleniu, a także sekretarce przed spotkaniem.

  • Dane na wizytówce powinny być aktualne, jeśli tak nie jest to przy wręczaniu można je przekreślić i odręcznie dopisać aktualne (na awersie).

  • Jeśli na wizytówce nie jest podany numer telefonu prywatnego, ponieważ nie chcemy go udostępniać wszystkim, można go odręcznie dopisać (na awersie).

  • Po otrzymaniu wizytówki należy przynajmniej rzucić na nią okiem, a następnie schować – do wizytownika, wewnętrznej kieszeni marynarki, służbowej teczki lub torebki. Podczas spotkania można ją umieścić przed sobą na stole.

Ciekawostka: wizytówka pojawiła się po raz pierwszy w Chinach w XV wieku – posiadał ją każdy urzędnik. W powszechne użycie weszła w końcu XVIII wieku. Wizytówkę zostawiano w odwiedzanym domu lub rezydencji dla podkreślenia faktu złożenia wizyty, lub wręcz zastępowała ona wizytę (pozostawienie karty wizytowej było dowodem pamięci, formą podziękowania i formą rewizyty wymaganej według etykiety w ciągu następnego dnia).


  • Gdy spotykamy się na służbowym lunchu czy kolacji, wymiana wizytówek następuje dopiero pod koniec deseru lub po nim, nigdy na początku posiłku zwłaszcza, że aż do deseru nie wypada rozmawiać o interesach.

  • Przy spotkaniach towarzyskich wizytówki wymienia się na koniec spotkania – co oznacza, że jesteśmy zainteresowani kontynuowaniem znajomości.

  • Wymianę wizytówek w sytuacjach biznesowych inicjuje osoba w danym momencie wyższa rangą lub pełniąca ważniejszą funkcję. Osoba obdarowana powinna zrewanżować się swoją wizytówką. W przypadku spotkań grupowych obowiązują zasady jak przy powitaniach, z tym że nie wyróżnia się kobiet, a stosuje wyłącznie hierarchię zawodową (lub zaczyna od osób najstarszych). Nietaktem jest „wciskanie” wizytówki osobie na znacznie wyższym stanowisku. Podczas pierwszego spotkania z kimś, można go również poprosić o wizytówkę – ale pod warunkiem, że wcześniej wręczyliśmy mu swoją lub właśnie ją przekazujemy.

  • Wymiana wizytówek, choć wydaje się czymś powszechnym, powinna mieć jak najbardziej indywidualny charakter, wyrażający szacunek. Nie wolno się narzucać, wręczając komuś wizytówkę „na siłę”, w pośpiechu lub równocześnie z innymi osobami. Wizytówkę można wręczyć osobie, która w naszym odczuciu tego oczekuje. Nie jest w dobrym stylu również rozdawanie swoich wizytówek „na lewo i prawo”, ani wręczenia jednej osobie kilku wizytówek (możemy być posądzeni, że chcemy, aby dana osoba załatwiła dla nas jakieś sprawy).  Niepisaną regułą jest, że im ważniejsza osoba, tym mniej wizytówek rozdaje.

Wizytówkowe wariacje


W usługach profesjonalnych jedną z najważniejszych cech wizytówki jest jej profesjonalny wygląd, ponieważ jej właścicielowi zależy przede wszystkim na budowaniu wizerunku godnego zaufania fachowca. Natomiast w innych profesjach przy projektowaniu wizytówek  można sobie pozwolić na odrobinę szaleństwa. Ciekawym rozwiązaniem jest zastąpienie papieru innym materiałem, kojarzącym się z wykonywanymi usługami lub oferowanymi towarami.


Oto przykłady:


Wizytówka zakładu fryzjerskiego wykonana z plastiku w kształcie grzebienia.


wiz_barber


Wizytówka firmy inwestycyjnej z ziarenkiem, które kiełkuje po zmoczeniu wodą.


wiz_grow


 


Wizytówka firmy organizującej imprezy survivalowe, zrobiona z suszonego mięsa (nadaje się do zjedzenia).


wiz_meat


Wizytówka piekarni na jadalnym herbatniku.


piekarnia


Wizytówka artysty malarza w kształcie sztalug.


artysty


Wizytówka zegarmistrza z zegarem słonecznym.


wizytowka-z-zegarem-wzor


W części poświęconej wizytówkowemu savir-vivre’owi korzystałam z artykułu opublikowanego na stronie nf.pl

Potrzebujesz oryginalnej, a zarazem profesjonalnej wizytówki – zapraszam do kontaktu!


  • Kilka projektów graficznych zgodnych z systemem wizualizacji Twojej firmy.

  • Wizualizacja wybranego projektu przed drukiem.

  • Dostarczenie gotowych wizytówek na wskazany adres.

Formularz kontaktowy



Wizytówka - proste i skuteczne narzędzie promocji

piątek, 1 kwietnia 2016

Postępowanie karne skarbowe – zmiany od 15 kwietnia 2016 r.

Postępowanie karne skarbowe – zmiany od 15 kwietnia 2016 r.


Zmiany są istotne także dla doradców podatkowych, ponieważ w postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego. Nowelizacja przywraca bardziej aktywną rolę sądu w procesie oraz pierwszeństwo zasady prawdy materialnej.


W opinii resortu sprawiedliwości pełna kontradyktoryjność wprowadzona poprzednią nowelizacją może prowadzić do sytuacji, w których sąd decyduje tylko na podstawie dowodów przedstawionych przez strony, a nie dąży do ustalenia prawdziwego stanu rzeczy. Dlatego zrezygnowano z obowiązującego od lipca 2015 r. sądowego etapu postępowania karnego opartego na zasadzie kontradyktoryjności.



Przywrócony zostaje proces, którego podstawą jest zasada nadrzędności prawdy materialnej w stosunku do zasady kontradyktoryjności. Ustawa zobowiązuje sąd karny do podejmowania samodzielnej aktywności w toku procesu.



Fundamentalną zmianą jest modyfikacja reguł przeprowadzania dowodów w postępowaniu przed sądem (art. 167 kpk). Obecnie (w modelu kontradyktoryjnym) dowody przeprowadzane są przez strony po ich dopuszczeniu przez sąd i jedynie w wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych szczególnymi okolicznościami – sąd może dopuścić i przeprowadzić dowód z urzędu. Zmiana art. 167 kpk nakazuje sądowi uzupełnianie inicjatywy dowodowej poprzez przeprowadzenie dowodów z urzędu w każdym wypadku, gdy jest to niezbędne dla wyjaśnienia istotnych okoliczności sprawy.

Ustawa z dnia 11 marca 2016 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw wejdzie w życie z dniem 15 kwietnia 2016 r.


źródło: ms.gov.pl, prezydent.pl


Postępowanie karne skarbowe – zmiany od 15 kwietnia 2016 r.